X
Annons
X
Recension

Carmen Allt kretsar kring Anna Larssons Carmen

Sällan har man hört så tydliga pianissimon från Dalhallas scen som när Anna Larsson sjunger Carmen. Här framträder självmedveten kvinna som inte behagar männen, skriver Bo Löfvendahl.

Carmen (Anna Larsson) i Dalhallas uppsättning av ”Carmen”. Foto: Martin Hellström/Pressbild

Efter de senaste årens framsynta produktioner av operor som ”Rhenguldet” och ”Turandot” satsar Dalhalla i sommar på en pålitlig trotjänarinna: ”Carmen”, världens mest spelade och mest tillåtande opera. Hur den än knådas och bearbetas engagerar historien om en självständig kvinna som vägrar anpassa sig till männens krav, tolkad i Bizets melodiska, geniala musik.

På Dalhalla kretsar allt kring Anna Larsson. Hennes Carmen står stadigt, oberörd, självmedveten i byxor och sandaler. Hon gör sig inte till för att behaga männen. Dansstegen är få. Textningen är perfekt. Sällan har man hört så tydliga pianissimon från Dalhallas scen. Hon ger sig inte för någon.

Carmen (Anna Larsson) i Dalhallas uppsättning av ”Carmen”.

Foto: Martin Hellström/Pressbild Bild 1 av 2

Frasquita (Sanna Gibbs), Dancairo (Göran Eliasson), Remendado (Niklas Björling Rygert), Carmen (Anna Larsson) och Mercedes (Carolina Bengtsdotter Ljung) i ”Carmen” i Dalhalla.

Foto: Martin Hellström/Pressbild Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X