”Allt handlar om mätbar effekt”

De flesta börsbolagen är ­industriföretag och gör lite marknadsföring riktad till vanliga konsumenter. För Telia ­Sonera som är ett av börsens största kundföretag och Sveriges största annonsör är mätning av marknadskommunikationens effekt en självklarhet.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Josefin Lundmark.

Josefin Lundmark.

Foto: INGVAR KARMHED
Annons

Till skillnad från många andra börsbolag är det för Telia avgörande att marknadsföringen driver försäljningen. Med en budget på över en halv miljard, enligt Sifo reklammätningen, har marknadsdirektör Josefin Lundmark stenkoll på hur mycket försäljning varje investerad marknadsföringskrona genererar.

–Vi följer detta jättenoga, för marknadsföringen är en av de viktigaste spakarna vi har för att styra vår försäljning med, tillsammans med att jobba med varumärket, säger Lundmark.

Annons
Annons
Annons