X
Annons
X

”Allt fler blir lurade via bank-id – åtgärder måste till”

Bedragare blir allt duktigare på att lura konsumenter att själva bekräfta bedrägliga transaktioner. Informationen kring riskerna behöver förbättras liksom arbetet med att identifiera onormala överföringar, skriver Gareth Williams, bedrägeriexpert på Fico.

undefined
Foto: Jessica Gow/TT

ARN, Allmänna reklamationsnämnden, beslutade nyligen att banker i många fall bör bli ersättningsskyldiga när kunder via telefon lurats att själva godkänna bedrägliga transaktioner från sitt konto. Den här typen av bedrägerier är på frammarsch eftersom kriminella alltid sökt sig mot den svagaste länken i en kedja. I takt med att bank- och betalsystemens processer blivit bättre på att stoppa bedrägliga försök har bedragarna nu riktat in sig mot kunderna. Genom att försöka skapa förtroende hos kunder försöker bedragarna få kunderna att själva bekräfta de bedrägliga transaktionerna.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X