X
Annons
X

Spelvärlden förändras när fler kvinnor tar plats

Numera är storsäljarna inte bara actionspel. Intresset ökar starkt för spel som är existentiella och utforskande.
– Mångfalden av spel är ett bevis på mångfalden av spelare, säger Anna Maria Szczepanska, forskare i informationsteknologi, som ser att alltfler kvinnor blir gamers.

”Spelandet börjar integreras i allas vår vardagskultur”, säger forskaren Anna Maria Szczepanska som menar att allt fler identifierar sig som ”gamers”.
”Spelandet börjar integreras i allas vår vardagskultur”, säger forskaren Anna Maria Szczepanska som menar att allt fler identifierar sig som ”gamers”. Foto: Sony, Mats Ekblad

Frågar man tioåringarna i ett klassrum om vilka som är "gamers", dataspelare, viftar sannolikt några enstaka pojkar med handen. Om man i stället frågar hur många som spelar mobilspel räcker garanterat alla upp händerna. Det berättar Anna Maria Szczepanska, forskare vid institutionen för tillämpad it, som studerar genus och innovation i spelbranschen.

”Spelandet börjar integreras i allas vår vardagskultur”, säger forskaren Anna Maria Szczepanska som menar att allt fler identifierar sig som ”gamers”.

Foto: Sony, Mats Ekblad Bild 1 av 6

I svenskutvecklade ”Mirrors edge” drivs handlingen av en atletisk tjej som inte är med som sexobjekt.

Foto: Ill: Dice Bild 2 av 6

”Journey” är ett exempel på ett existentiellt spel i lugnt tempo. Karaktären, som varken är kvinna eller man, ger sig ut på en pilgrimsresa i öknen.

Foto: Ill: That game company/Sony Bild 3 av 6

Angelica Norgren, programledare för P3 Spel.

Foto: Henrik Brunnsgård/SR Bild 4 av 6

Jesper Englin, redaktör på Sverok

Foto: Privat Bild 5 av 6

Ann-Sofie von Sydow, utbildningsledare för The Game Assembly.

Foto: Kostas Gialitakis Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X