Annons

Allt fler kaffekedjor vill ha del av kakan

Nära 3000 kaféer och kaffebutiker på en marknad som bromsar in hindrar inte amerikanska Starbucks från att göra intåg i svenska storstäder. Svenska marknadsledaren Espresso House kontrar med 20 nya kaffebutiker per år framöver. Frågan är hur mycket mer kaffe de växande kedjorna kan få oss att dricka.

Under strecket
Publicerad
Foto: LISA POOLE Bild 1 av 1
Foto: LISA POOLE Bild 1 av 1
Foto: LISA POOLE

Det svenska lattedrickandet, en trend som drevs fram genom aggressiva kampanjer från branschorganisationen Svensk Mjölk i början av 1990-talet, öppnade för en helt ny marknad för kaféer och kaffekedjor inspirerade av italiensk kaffekultur och amerikanska pionjären Starbucks. En marknad som i dag omsätter runt 1 miljard kronor och utgör nära 10 procent av den totala snabbmatsmarknaden.

Annons
Annons
Annons