X
Annons
X

Allt fler kaffekedjor vill ha del av kakan

Nära 3000 kaféer och kaffebutiker på en marknad som bromsar in hindrar inte amerikanska Starbucks från att göra intåg i svenska storstäder. Svenska marknadsledaren Espresso House kontrar med 20 nya kaffebutiker per år framöver. Frågan är hur mycket mer kaffe de växande kedjorna kan få oss att dricka.

undefined
Foto: LISA POOLE

Det svenska lattedrickandet, en trend som drevs fram genom aggressiva kampanjer från branschorganisationen Svensk Mjölk i början av 1990-talet, öppnade för en helt ny marknad för kaféer och kaffekedjor inspirerade av italiensk kaffekultur och amerikanska pionjären Starbucks. En marknad som i dag omsätter runt 1 miljard kronor och utgör nära 10 procent av den totala snabbmatsmarknaden.

Foto: LISA POOLE Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X