Allt fler kaffekedjor vill ha del av kakan

Nära 3000 kaféer och kaffebutiker på en marknad som bromsar in hindrar inte amerikanska Starbucks från att göra intåg i svenska storstäder. Svenska marknadsledaren Espresso House kontrar med 20 nya kaffebutiker per år framöver. Frågan är hur mycket mer kaffe de växande kedjorna kan få oss att dricka.

Under strecket
Publicerad
LISA POOLE
Foto: LISA POOLE
Annons

Det svenska lattedrickandet, en trend som drevs fram genom aggressiva kampanjer från branschorganisationen Svensk Mjölk i början av 1990-talet, öppnade för en helt ny marknad för kaféer och kaffekedjor inspirerade av italiensk kaffekultur och amerikanska pionjären Starbucks. En marknad som i dag omsätter runt 1 miljard kronor och utgör nära 10 procent av den totala snabbmatsmarknaden.

Svensken dricker 3,5 koppar kaffe per dag eller 9,6 kilo per år, en konsumtion som har legat ganska jämnt det senaste decenniet, men som sedan starten på lattetrenden har tagit nya former och beteenden.

Annons
Annons
Annons