Allt fler förbannade på hantverkarnas kostnader
Intresset för både rut- och rot-tjänster är fortsatt stort. Men medan många tycks nöjda med rut-tjänster ser Allmänna reklamationsnämnden en kraftig ökning av anmälningar som rör hantverkstjänster.
– Ofta handlar tvisten om att det blev dyrare än man kommit överens om, säger ARN:s ordförande Britta Ahnmé Kågerman.
Intresset för rut-tjänster växer kraftigt. Hittills i år har över 500 000 köpare anmält rutavdrag vilket kan jämföras med hela år 2015 då nästan 670 000 anmälde rut-arbete. Även intresset för rot-avdraget, som användas vid hantverkstjänster, är stort men har gått ner sedan avdraget sänktes vid årsskiftet.
När det gäller hantverkstjänster växer däremot kundernas missnöje med arbetet – åtminstone sett till Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, statistik. År 2015 var ett rekordår för anmälningar till ARN och många rör just hantverkstjänster. 2016 har fortsatt i samma anda, visar statistik som ARN tagit fram åt SvD.