Helén Svensson, ”Se tiden an”Allt är borta – utom det allra nödvändigaste

Anette H Flensburg, ”The magnolia – later”, 2018. Olja på duk.
Anette H Flensburg, ”The magnolia – later”, 2018. Olja på duk. Foto: Galleri Andersson/Sandström

Reduktion har en särskild plats i konstsammanhang. För många konstnärer innebär skapandet ett ständigt bortväljande. Håkan Nilsson ser två utställningar som handlar om undandragande, om det som ligger mellan det förnimbara och det försvunna.

Under strecket
Publicerad
Anette H Flensburg, ”Still water runs deep”, 2018. Olja på duk.

Anette H Flensburg, ”Still water runs deep”, 2018. Olja på duk.

Foto: Galleri Andersson/Sandström
Helén Svensson, ”Mellantid”, 2018. Olja på duk.

Helén Svensson, ”Mellantid”, 2018. Olja på duk.

Foto: Galleri Fagerstedt
Helén Svensson, ”In ut i”, 2018. Svart metallobjekt i tre delar.

Helén Svensson, ”In ut i”, 2018. Svart metallobjekt i tre delar.

Foto: Galleri Fagerstedt
Helén Svensson, ”16 287 punkter”, 2018. Träpärlor, snöre, akryl.

Helén Svensson, ”16 287 punkter”, 2018. Träpärlor, snöre, akryl.

Foto: Galleri Fagerstedt
Annons

Både Anette H Flensburg och Helén Svensson rör sig utmed reduktionens asketiska väg. Uttrycken blir ofta strama. Vi förnimmer ett utforskande av en ton eller enkla strukturer, en strävan efter att utesluta allt utom det som verkligen behövs.

Svensson är kanske det tydligaste exemplet. Hennes objekt, teckningar och målningar redovisar endast strukturer och sammanhang. Flensburg å sin sida målar föreställande, oftast rum som är tomma på människor, återgivna från samma, centralperspektiviska punkt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons