X
Annons
X
Recension

Helén Svensson, ”Se tiden an” Allt är borta – utom det allra nödvändigaste

Reduktion har en särskild plats i konstsammanhang. För många konstnärer innebär skapandet ett ständigt bortväljande. Håkan Nilsson ser två utställningar som handlar om undandragande, om det som ligger mellan det förnimbara och det försvunna.

Anette H Flensburg, ”The magnolia – later”, 2018. Olja på duk. Foto: Galleri Andersson/Sandström
Läs mer om Höstens konstutställningar 2018

Både Anette H Flensburg och Helén Svensson rör sig utmed reduktionens asketiska väg. Uttrycken blir ofta strama. Vi förnimmer ett utforskande av en ton eller enkla strukturer, en strävan efter att utesluta allt utom det som verkligen behövs.

Svensson är kanske det tydligaste exemplet. Hennes objekt, teckningar och målningar redovisar endast strukturer och sammanhang. Flensburg å sin sida målar föreställande, oftast rum som är tomma på människor, återgivna från samma, centralperspektiviska punkt.

Anette H Flensburg, ”The magnolia – later”, 2018. Olja på duk.

Foto: Galleri Andersson/Sandström Bild 1 av 5

Anette H Flensburg, ”Still water runs deep”, 2018. Olja på duk.

Foto: Galleri Andersson/Sandström Bild 2 av 5

Helén Svensson, ”Mellantid”, 2018. Olja på duk.

Foto: Galleri Fagerstedt Bild 3 av 5

Helén Svensson, ”In ut i”, 2018. Svart metallobjekt i tre delar.

Foto: Galleri Fagerstedt Bild 4 av 5

Helén Svensson, ”16 287 punkter”, 2018. Träpärlor, snöre, akryl.

Foto: Galleri Fagerstedt Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X