Annons

Hans-Roland Johnsson:Allkonstverket som ville ge oss nya gudar

Efter snart 150 år fortsätter ”Nibelungens ring” ännu att alstra nya tolkningar. Enligt den brittiske filosofen Roger Scruton besvarar ­Richard Wagners mest ambitiösa opera vårt behov av det heliga – en helighet som religionen visat sig oförmögen att skänka oss.

Under strecket
Publicerad

Birgit Nilsson som Brünnhilde på Stockholmsoperan säsongen 1955–56.

Foto: Gunnar WesterlindBild 1 av 3

Roger Scruton.

Foto: David Hartley/IBLBild 2 av 3

Richard Wagner (1813–1883).

Bild 3 av 3

Birgit Nilsson som Brünnhilde på Stockholmsoperan säsongen 1955–56.

Foto: Gunnar WesterlindBild 1 av 1
Birgit Nilsson som Brünnhilde på Stockholmsoperan säsongen 1955–56.
Birgit Nilsson som Brünnhilde på Stockholmsoperan säsongen 1955–56. Foto: Gunnar Westerlind

De flesta som i sin plånbok har den nya 500-kronorssedeln vilken pryds med Birgit Nilssons porträtt är kanske omedvetna om att de bär med sig en scen (återgiven på sedelns framsida) från ett av operalitteraturens storverk, och i vilket operasångerskan excellerade, nämligen Richard Wagners ”Nibelungens ring”.

Annons
Annons
Annons