X
Annons
X
Recension

Café Society Allens triangeldrama går på tomgång

Det blir allt svårare att gilla en ny Woody Allen-film. I "Café Society" varvar regissören jetsetliv i Hollywood med maffiatillvaro i New York. En ojämn film men en strålande Jesse Eisenberg, i vilken Allen har hittat sin själsfrände, skriver SvD:s Jon Asp.

Kristen Stewart och Jesse Eisenberg. Foto: Sabrina Lantos
Läs mer om Biohösten 2016

Även om Woody Allen knappast lär hitta tillbaka till nivån för hans många storverk från 1970- och 80-talen är det förstås helt legitimt att uppskatta nya Woody Allen-filmer. Dogmatiska avståndstaganden från en regissör som sett sina bästa dagar slår bara tillbaka på en konservativ filmvärld, och på dess publik, för vilken nostalgifaktorn i dag tycks viktigare än någonsin.

Också de filmer han slänger ihop med vänster hand har sina stunder, "Midnight in Paris" är ett bra exempel från senare tid. Samtidigt blir det svårare att verkligen gilla en ny Woody Allen. Produktionstakten med en film om året inger respekt (blir han 100 hinner han kanske 20 till), men för varje film framträder vänsterhanden allt tydligare.

Kristen Stewart och Jesse Eisenberg.

Foto: Sabrina Lantos Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X