Annons
Fördjupning

Alldeles galen Nissan – och dyr som skam

Autech Stelvio gjorde inte bara ont i ögonen när man tittade på den. Den var dyr som skam också.
Autech Stelvio gjorde inte bara ont i ögonen när man tittade på den. Den var dyr som skam också. Foto: Wiki Commons

Karossfirman Zagato var i upplösningstillstånd när Nissan ville ha hjälp. Resultatet spårade ur. Autech Stelvio är alldeles galen.

Publicerad

I bilismens ungdomsår, i början av förra seklet, byggde man fortfarande på erfarenheterna från hur man byggde hästvagnar. Bilarna bestod av järn och virke, kolosser som man klev upp i, gormade på den stackars chauffören och lät sig skjutsas mot målet under ständiga smörj- och reparationsingrepp.

Det tänkte Ugo Zagato ändra på. Under världskriget, det första alltså, hade han snickrat ihop flygplan åt den italienska krigsindustrin och lärt sig ett och annat om lättviktskonstruktion och det var ett tänkande som han ville applicera på bilindustrin.

Vackra Alfa Romeo 6C 1750 var vacker och vann allt den ställde upp i 1929.

Foto: Alfa Romeo Bild 1 av 7

Bubblorna på Autech Stelvios motorhuv har en enda uppgift: att husera ytterbackspeglarna.

Foto: Flickr Bild 2 av 7

Aston Martin Vantage Zagato var en superbil som toppade 300 kilometer per timme.

Foto: Aston Martin Bild 3 av 7

Till de planerade 200 exemplaren av Autech Stelvio hittades bara cirka 100 köpare.

Foto: Flickr Bild 4 av 7

Autech Stelvios inredning lånades till stor del från Nissan Leopard och kläddes sedan i läder högt och lågt.

Foto: Flickr Bild 5 av 7

Nissan Leopard var en sval och städad coupé som fick låna stommen till Autech Stelvio.

Foto: Nissan Bild 6 av 7

Än i dag gör Zagato biljobb. Här en Fiat 500 som fått ett karaktäristiskt dubbelbubbeltak.

Foto: FCA Bild 7 av 7
Annons
Annons
Annons