Annons

Alla vägar bär till Kraftwerk

Inget annat band har haft lika stor betydelse för dagens elektroniska musik som Kraftwerk. Efter 17 år i studion är de tillbaka med ett nytt album. Stefan Thungren har gjort en personlig sammanfattning av 1900-talets viktigaste popband.

Under strecket
Publicerad

Att påstå att det var Kraftwerk som uppfann såväl technon som electron och därmed i förlängningen hiphoppen vore inget annat än en grov klorinblekning av hela den afroamerikanska musikhistorien. Visserligen går det inte att skriva någon av dessa musikriktningars historia utan att nämna de fyra kritvita männen från Düsseldorf och framför allt den enorma inverkan deras ”Trans-Europe Express” hade på dessa musikriktningars fosterstadier. Men det var inte förrän Grandmaster Flash började spinna deras elektrofierade rytmer på Bronx gatupartyn och Afrika Bambaataa samplade dem på ”Planet Rock” 1982 som vi faktiskt kan börja prata om hiphop. (Och det måste medges, att hiphoppen skulle ha uppfunnits i en liten studio i Düsseldorf av fyra cykelbesatta tyska män i kommunistiska munderingar är en tanke som nog är lite för bra för att vara sann). Och det var inte förrän Detroitpionjärer som Juan Atkins och Derrick May knöt samman Kraftwerks repetetiva datorpop på exempelvis ”Computer World” med sin hemstads apokalyptiska industriatmosfär och den svarta musikhistorien som vi kan börja prata om techno. Att sedan technon hämtade delar av sin inspiration från Chicagos housemusik som i sin tur sneglade hårt på den våg av nya syntband som sköljde över den europeiska kontinenten i farvattnet efter Kraftwerks ”The Man Machine” säger en del om deras enorma inflytande. Det finns inte en enda riktning inom de 25 senaste årens dansmusik som kan svära sig helt fri från att i någon form ha påverkats av Kraftwerk. Går man bara bakåt några led i kedjan så finns det alltid en Ralf, en Florian, en Karl Bartos, en Wolfgang Flür och en Kling Klang-studio som lurar där bakom. Så mycket har de inspirerat till att det nästan är snudd på troligt att det startades ett cykellopp efter deras Tour de France.

Annons

Sagan om detta märkliga Kraftwerk började i slutet av 60-talet när frontfigurena Ralf Hütter och Florian Schneider möttes på Kunstakademie i Düsseldorf och bestämde sig för att starta världens bästa band. Den musik som fanns runt omkring dem och som hade starka kopplingar till konstvärlden var krautrockband som Can och symfonisyntare som Tangerine Dream. Dessa kom att starta en hel ny våg där namn som Amon Düül, Neu! och Ash Ra Tempel bildade ett slags anarkistiskt avantgarde som kom att bryta av kraftigt gentemot den traditionella rockscenen, inte minst genom sin starkt centraleuropeiska identitet. Hit räknades också det tidiga Kraftwerk in i början av 70-talet, men ganska snart kom bandet att bryta sig ut ur denna scen och bilda en alldeles ny skola på helt egna premisser. När de släppte sin ”Autobahn” 1974 var det många av deras tidigare anhängare som chockades av att den tidigare improviserade atmosfären i deras musik hade ersatts av en mycket stram struktur där många traditionella instrument hade bytts ut mot elektroniska sådana i allmänhet och Moogsynten i synnerhet.

Annons
Annons
Annons