X
Annons
X
Recension

Mamma Mia! Here We Go Again Alla utom Cher har rynkor när kassakon mjölkas igen

"Mamma Mia! Here we go again" är en feelgoodfilm med sorgflor. Den kommer inte i närheten av den första filmen, men den melankoliska röda tråden gör den till mer än en dussinuppföljare.

Foto: Universal Pictures

Det finns air av glättighet och banalitet när det kommer till dyrkan av Abba. Som om allt är ett slags maskeradfest med vagt 70-talstema, där de syntetiska perukerna halkat på sniskan och skosulorna fastnar i kletet från alla utspillda groggar. Nåt man kan göra stora pengar på i ett designbyggt museum på Djurgården. Eller i föreställningar på Grönan under rubriken "Mamma Mia – the party" för den som tycker att "the musical" inte är lössläppt nog. "Välkommen in på en ouzo eller två. Det vore härligt att se dig här!" skriver Björn Ulvaeus och signerar med sin autograf på hemsidan.

Det är väldigt enkelt att slå ner på den synkroniserade dansen i platådojor, men om man gräver sig djupare ner i de pastelliga sjoken av tyger hittar man kärnan till varför filmen "Mamma Mia" har haft sådana framgångar. Det handlar om livets förgänglighet, den som Abba, i synnerhet på gruppens åttonde och sista skiva "The Visitors" från 1981, var så bra på att sätta ord på. Och så klart om den odödliga musiken. Och om Meryl Streep.

Foto: Universal Pictures Bild 1 av 8

Lily James är charmig och intagande i rollen som den unga Donna. Här i en svängom med Hugh Skinners version av Harry (som i vuxen version görs av Colin Firth).

Foto: Universal Pictures Bild 2 av 8

Mor och dotter i en fiktiv drömscen.

Foto: Universal Pictures Bild 3 av 8

De tre potentiella fädren: Colin Firth, Stellan Skarsgård och Pierce Brosnan.

Foto: Universal Pictures Bild 4 av 8

Uppsluppen stämning på Bella Donna.

Foto: Universal Pictures Bild 5 av 8

Donna and the Dynamos – den yngre versionen. Från vänster Jessica Keenan Wynn, Lily James och Alexa Davies.

Foto: Universal Pictures Bild 6 av 8

Amanda Seyfrieds Sophie omgiven av sin mors bästisar Rosie (Julie Walters) och Tanya (Christine Baranski).

Foto: Universal Pictures Bild 7 av 8

Cher i rollen som mormor och blivande mormorsmor.

Foto: Universal Pictures Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X