X
Annons
X
Recension

Silvermasken. En kort biografi över drottning Kristina Alla tiders drottning

Peter Englunds Kristina leker med roller och konspirerar ofta för intrigens egen skull. Kristina har alltid fascinerat och var tid skapar sin egen bild av henne, konstaterar Dick Harrison.

Är det månne korrekt att påstå att det våras för drottning Kristina? I vår tid, med genusforskning, queerteori, varannan damernas och kvinnliga chefer på diskussionsagendorna, är Gustav II Adolfs dotter, vår besynnerliga 1600-talsdrottning, som klippt och skuren för allmänhetens intresse. Att det under de senaste åren har publicerats åtskilliga böcker om drottningen, och att ännu fler är att vänta, kan tolkas som att Kristina äntligen har fått lov att komma hem efter sin långa exil.
Men den som resonerar på detta vis är faktiskt själv helt ute och reser, om uttrycket tillåts. Ty Kristina har alltid tilldragit sig folks intresse, alltid varit föremål för tolkningar, alltid varit omöjlig att slutgiltigt begripa sig på. Hur man än vänder och vrider på henne finner vi ständigt nya perspektiv att analysera. Var tid skapar sin Kristina.

Den senaste versionen, Silvermasken, är signerad Peter Englund och är skriven på uppdrag av Svenska Akademien.
Upptakten är lika oväntad som suverän. Englund ignorerar hela det nordeuropeiska scenariot och för oss raskt till Madrid år 1656, där en enaktare av Calderón just har blivit inställd på grund av att den visat sig politiskt omöjlig. Pjäsen handlar om drottning Kristina, vid denna tid en av Europas mest kontroversiella individer.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X