Annons
X
Annons
X

”Alla signaler lyser rött för höghastighetstågen”

Det finns en stor majoritet i riksdagen och stöd i landet för att göra rejäla satsningar på järnvägar. Men vi måste göra det utan att strypa underhållet och utan att omöjliggöra mindre men viktiga investeringar i resten av landet, skriver Hendrik Bijloo (L), Ljusnarsberg.

Höghastighetstågen
Foto: Mikael Fritzon/TT (Arkiv 2012)

DEBATT | HÖGHASTIGHETSTÅG

Att ha fungerande tåg är viktigt för Sverige och Ljusnarsberg.

Höghastighetsjärnvägen, ett hiskeligt dyrt projekt, som inte passar in i rikets investeringsutrymme, som döms ut av Trafikverket som kraftigt olönsamt, som de kommande tjugo, för klimatet viktiga åren, kommer att kraftigt höja utsläppen av koldioxid. Grälet högst upp i projektet har till och med gått så långt att politikerna i Sverigeförhandlingen, som vill driva projektet framåt, ifrågasätter Trafikverkets kunskap när det gäller teknikval. Under normala omständigheter skulle projektet ha dött för länge sedan.

Men höghastighetståget dundrar i full fart förbi alla ljus som står på rött, eftersom Miljöpartiet inte tål ännu en förlust i en miljöpolitisk hjärtefråga.

Annons
X

Att ha fungerande tåg är viktigt för Sverige och Ljusnarsberg. Malm ska transporteras, fällda träd rullar effektivt till pappersbruket, de som inte har bil eller råd med alltför höga bränslekostnader ska kunna ta sig till jobbet. I våra storstadsområden, Stor-Stockholm, Stor-Göteborg och Öresundsregionen är bra kollektivtrafik enda sättet att förebygga en trafikinfarkt under rusningstiden. För en liten glesbefolkad kommun som Ljusnarsberg är Bergslagsbanan en viktig förutsättning för att kunna utvecklas. Pendlare tar sig till jobbet med Tåg i Bergslagen, ungdomar åker till skolan, ska man till sjukhuset för ett läkarbesök är tåget ett bekvämt alternativ om bilen inte fungerar just då. Liberalerna är alltså helhjärtat för smarta investeringar i kollektivtrafik.

Men resurserna vi förfogar över är inte oändliga, inte ens om man försöker trixa fram ”gratis pengar” genom att föreslå billiga lån eller försäljning av Teliaaktier. Teamet på Lyxfällan kan förklara hur det faller ut, om man köper en Porsche när man har råd med Volvo. Även med försäljning av familjesilvret inräknad, kommer ”Porschebanan” att äta upp resurser vi behöver för underhåll och förbättring av ”Volvobanorna” i övriga landet. När den byggs, men även när den är färdig. För även underhållskostnader på höghastighetsjärnväg är i Porscheklass, svindyrt alltså.

Kanske ger det lite tidsvinst för en försvinnande liten grupp som ofta reser Stockholm–Göteborg eller Stockholm–Malmö om tjugo år, men under tiden förlorar många fler tid på dagliga pendlingssträckor som inte blir förbättrade. Sedan när höghastighetsbanan är färdigställd tränger den ut pendlingstrafik där den behövs allra mest. För banan blir inte byggd hela vägen till Stockholms central. Första etappen byggs från Järna till Linköping. Från Järna till Stockholm central måste pendlingstrafiken maka på sig och ge plats åt höghastighetståg. En avgång från Stockholm central var sjätte minut, rusningstid, lovar Crister Fritzson, SJ. Dessa tåg ska använda befintligt spår hela vägen till Järna, en sträcka som redan nu är fullbelastad. Roligt besked till dem som litar på ett fungerande pendeltåg för sin försörjning.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det finns en stor majoritet i riksdagen och stöd i landet för rejäla investeringar i järnvägar. Tack vara extra resurser som både Alliansen och nuvarande regering har lagt på infrastrukturinvesteringar, går det till och med att göra en antal stora satsningar. Investeringar som gör vanliga spåret snabbare och mer pålitligt för pendlare och långdistansresenärer. Så regeringen får utan tvekan brett och långsiktigt stöd för bygget av modernt dubbelspår på Södra stambanan förbi Nyköping/Skavsta, dubbelspår från Borås till Göteborg på Kust till kust-banan förbi Landvetter, dubbelspår på Västkustbanan och en andra Öresundsförbindelse vid Helsingborg. Det har vi råd med utan att sälja familjesilvret, utan att strypa underhållet och utan att omöjliggöra mindre, men så viktiga och samhällsnyttiga investeringar i resten av landet.

    Alla signaler lyser rött, men det går fortfarande att bromsa och förebygga olyckan. Tänk på Lyxfällan, tänk på pendlarna, tänk på dem som bor utanför storstadsområdena, släpp drömmen om en Porsche Cayenne, en Volvo V90 funkar fint. Det är dags för MP att gråta en skvätt och acceptera att det är helt okej att drömma stort, men bäst att bygga med verklighetsförankring!

    Hendrik Bijloo

    ordförande för Liberalerna i Ljusnarsberg

    Hendrik Bijloo Foto: Privat
    Annons
    Foto: Mikael Fritzon/TT (Arkiv 2012) Bild 1 av 2

    Hendrik Bijloo

    Foto: Privat Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X