Ledare

Lydia Wålsten:Alla missade nätläkarnas superkraft

En kinesisk läkare jobbar från Beijing mot landsmän i Italien.
En kinesisk läkare jobbar från Beijing mot landsmän i Italien. Foto: Yin Xiaosheng/TT

Coronaviruset är nätläkarnas stora genombrott. Nu behöver Sverige lära av Kina och dra nytta av nätläkarnas superkraft.

Under strecket
Publicerad
Annons

Coronaviruset har inneburit ett genombrott för nätläkarna. Även från kritiska håll hörs positiva röster. Fanny Nilsson är läkare och vanligtvis krönikör i vänstertidskriften Dagens Arena. På Twitter skriver hon: ”Folk får absolut inte åka till jobbet sjuka. Och då får väl alla jäkla nätläkare rycka ut till vår tjänst! Vårdcentralerna måste finnas till för våra gamla och kroniskt sjuka just nu”. För bara några veckor sedan hette det att nätläkarna dränerar vården. Nu har alla upptäckt nätläkarnas superkraft: genom att enklare problem kan lösas genom digitala möten, kan smittspridning undvikas samtidigt som sjukhusen kan prioritera dem som verkligen behöver vård. Det är fördelarna med digital vård även under normala omständigheter, men särskilt nu.

De som är sjuka i Sverige uppmuntras att ringa 1177, som drivs av Sveriges kommuner och regioner. Det har även blivit numret för coronasamtal. Men linjen är överbelastad och kötiderna har fördubblats sedan viruset nådde landet. I tisdags möttes sjuka av en telefonsvarare som agerade dörrvakt. En belastningsspärr hade kickat in: ”Försök senare”, sa maskinen. Samma dag genomförde 1177 en ”nationell satsning” för att lösa problemet. Satsningen var ett nationellt knappval som bland annat gjorde att man kunde kopplas vidare till ett annat nummer. Tonvalet ledde till 113 13, dit man tydligen ska ringa för allmän rådgivning om corona. Från en kö till en annan.

Annons
Annons
Annons