Alla bankavgifter måste upp på bordet

Många är skeptiska till bankernas produkter och verksamheter. En av de viktigaste åtgärderna för att återuppbygga förtroendet på sikt är att komma bort från prutandet på bolånen, skriver Carl-Viggo Östlund, SBAB.

Under strecket
Publicerad
Annons

Bankbranschens förtroendeproblem bottnar bland annat i den dåliga insyn som finns i många bankprodukter. Därför är Finansinspektionens förslag till ökad öppenhet kring bolåneräntan, som presenterades i måndags, ett steg i helt rätt riktning. Men varför inte gå ännu längre? Kunderna borde kunna begära tydligare redovisning av alla avgifter och räntor som banken tar ut varje år. På så sätt skapar vi en öppenhet på marknaden som gynnar kunderna och på sikt bygger ett ökat förtroende för bankerna.

Jag har i flera tidigare debattinlägg diskuterat problemen med bankbranschens låga förtroende bland kunderna, där många är skeptiska till bankernas produkter och verksamheter. En av de viktigaste åtgärderna för att återuppbygga förtroendet på sikt är att komma bort från prutandet på bolånen, där kunderna inte vet vad som faktiskt bestämmer räntan. Enligt en undersökning som SBAB genomförde i våras bland allmänheten tycker bara 4 av 10 att villkoren på bolånen är schyssta och rättvisa. Självklart skulle en större öppenhet kunna stärka den siffran.

Annons
Annons
Annons