Annons
Ledare

Susanna Silfverskiöld:Alkoholmonopolet i gungning

Vinapparna visar hur Systembolaget spelar ut sin roll.
Vinapparna visar hur Systembolaget spelar ut sin roll. Foto: Martina Holmberg / TT

Systembolaget lobbar med offentliga medel mot vinapparna. Folkhälsan är inte under akut attack om svensken dricker ett annat vin än det Systembolaget valt att köpa in.

Under strecket
Publicerad

Konflikterna har varit många. På ena sidan står Systembolaget, på den andra en växande bransch av digitala vintjänster. I vintras stämde Systembolaget appen Vivino, ett slags digital marknadsplats för vinentusiaster, och i somras Skål AB som har affärsidén att via en app ta emot beställningar, köpa produkterna på Systembolaget och leverera dem till kunderna. Senast i september inleddes huvudförhandlingarna mot vinsajten Winefinder i Patent- och Marknadsdomstolen, och domen väntas inom kort.

Systembolaget har ensamrätt på försäljning av alkohol i Sverige, både i butik och på nätet. Däremot har EU-domstolen slagit fast att privatpersoner har rätt att privatimportera alkohol till Sverige. Företag får bistå med importen och leveransen, men gränsen går vid att ha en egen e-handel. Fallen hamnar lätt i en rättslig gråzon. Huruvida det handlar om privatimport eller e-handel avgörs ofta av teknikaliteter. Betalar privatpersonen eller företaget frakten? Hur oberoende är företaget som mellanhand mellan konsumenten och dryckesproducenten?

Annons
Annons
Annons