Alkohol-reklamen minskar

I maj månad fanns det alkoholreklam för 4,5 miljoner kronor i press, radio och tv, enligt en mätning som Sifo gjort. Annonseringen var en minskning jämfört med april då det annonserades om alkohol för 7,2 miljoner kronor.

Under strecket
Publicerad
Annons

Minskningen berodde förstås på den lag som infördes den 15 maj och som förbjuder reklam för sprit och vin starkare än 15 volymprocent. Den lagen tillkom i sin tur sedan Marknadsdomstolen i början av året öppnat för alkoholreklam i svenska medier. Men alkoholreklam är ingen stor fråga för de svenska annonsörerna. - Jag tror att företrädare för vin och öl kommer att annonsera för omkring 150 miljoner om året. Det är verkligen ingen hög siffra, säger Anders Ericson, vd för Annonsörföreningen. Den totala annonsering, utomhusreklam inbegripen, går på 16 miljarder om året. När Marknadsdomstolens dom kom i februari såg nykterhetsorganisationer och delar av riksdag och regering en bombmatta av spritannonser framför sig.

– Så blev det inte, konstaterar Anders Ericson. De som nu annonserar är vinagenter med mycket begränsade ekonomiska resurser. Hos vinagenterna är reklamfrågan ingen stor sak. De har levt med reklamförbud i många år och har vant sig. Den reklam som hittills förekommit i dagstidningar och veckopress har också varit hovsam. - I många fall rör det sig om annonser man fått från producenten på huvudkontoret i Spanien, Italien eller Frankrike. I bland har inte ens den engelska texten översatts till svenska. - Därför har inte heller reklambyråerna fått särskilt många nya uppdrag i den här sektorn. Vilket man förstås hoppades på, konstaterar Anders Ericson.

Annons
Annons
Annons