X
Annons
X

”Älgtestet” – volten som blev en världsnyhet

Klockan är strax tolv tisdagen den 21 oktober 1997 när Mercedes A-klass välter vid ett test på Bromma. Mercedes gåva till mänskligheten, "Den första småbilen med säkerhet och komfort som en stor bil", som Mercedes påstår, klarar inte att man vrider hastigt på ratten.

Bromma flygplats 21 oktober 1997. Fotografen Peo Kjellström står på sitt vanliga ställe vid biltester med långt teleobjektiv för att fotografera hur bilen beter sig, sladdar den bak, hasar den rakt fram, eller vad är det som är chassits svaga punkt? Samma rutin som alltid. Men denna gång välter bilen.
Bromma flygplats 21 oktober 1997. Fotografen Peo Kjellström står på sitt vanliga ställe vid biltester med långt teleobjektiv för att fotografera hur bilen beter sig, sladdar den bak, hasar den rakt fram, eller vad är det som är chassits svaga punkt? Samma rutin som alltid. Men denna gång välter bilen. Foto: Peo Kjellström

Ingen bil har marknadsförts lika intensivt som A-klass redan före lanseringen. Premiären på bilsalongen i Frankfurt i september 1997 ställer alla andra bilnyheter i skuggan. Och den första provkörningen med hundratals biljournalister från hela världen blir succé. När bilen börjar levereras har tusentals order redan tecknats, hundratals bara i Sverige.

Bromma flygplats 21 oktober 1997. Fotografen Peo Kjellström står på sitt vanliga ställe vid biltester med långt teleobjektiv för att fotografera hur bilen beter sig, sladdar den bak, hasar den rakt fram, eller vad är det som är chassits svaga punkt? Samma rutin som alltid. Men denna gång välter bilen.

Foto: Peo Kjellström Bild 1 av 2

I Tyskland blir undanmanöverprovet känt som älgtestet efter att Robert Collin som körde olycksbilen i en intervju sagt att det simulerar att vöja för ett barn eller en älg. Han belönades senare med Stora journalistpriset för kampen mot Mercedes som från början förnekade att bilen var felkonstruerad.

Foto: Tobias Röstlund/TT Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X