X
Annons
X
Analys

Tobias Brandel: Algoritmerna väljer din musiksmak

(O)INTELLIGENT TEKNIK Med Spotifys nya appar behöver du inte längre utforska din egen musiksmak – algoritmerna gör det åt dig. Är maskinerna snart så smarta att de tar över planeten? Risken är snarare att de gör oss dummare och mer självcentrerade.

Under hösten har oroliga röster höjts mot den ökande robothandeln på börsen där algoritmer, en sorts datorprogram, köper och säljer aktier helt utan mänsklig inblandning.

Också i kultursfären överlämnas alltmer kontroll från människa till maskin, och algoritmerna har blivit den kanske viktigaste faktorn som bestämmer vår kulturkonsumtion. En algoritm är en instruktion till en dator att utföra en uppgift på ett förutbestämt sätt. Lite som ett recept som innehåller ett antal steg som resulterar i en viss maträtt.

Algoritmerna som ligger bakom rekommendationstjänsterna på nätet är hemliga. Så här skulle en – påhittad – kodbit kunna se ut, där två olika musikköpa- res kön, ålder, bostadsort, Spotify-lyssningar, Itunes-betyg, Facebook-kompisars favorit- artister, besökta – och inte besökta – hemsidor och googlingar mynnar ut i två helt olika rekommendationer på ny låt.

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 2

Algoritmerna som ligger bakom rekommendationstjänsterna på nätet är hemliga. Så här skulle en – påhittad – kodbit kunna se ut, där två olika musikköpa- res kön, ålder, bostadsort, Spotify-lyssningar, Itunes-betyg, Facebook-kompisars favorit- artister, besökta – och inte besökta – hemsidor och googlingar mynnar ut i två helt olika rekommendationer på ny låt.

Foto: FELIPE DANA/AP Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X