Annons

KuckelAlexander Ekman leker loss i spretigt experiment

Ensemblen i ”Kuckel”.
Ensemblen i ”Kuckel”. Foto: Mats Bäcker

Avklädd manipulation – Alexander Ekman visar underhållande kreativitet i Orionteaterns råa scenrum med ett gäng uttrycksfulla dansare. Kul men lite ojämnt.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Matteo Carvone och Charlotta Öfverholm.

Foto: Mats BäckerBild 1 av 2

Jesse Kovarsky och Matteo Carvone.

Foto: Mats BäckerBild 2 av 2

Att försöka dölja sin osäkerhet och rädsla bakom en överdrivet kontrollerad fasad kan bli väldigt tragikomiskt. Det visste Charlie Chaplin och det vet Alexander Ekman. ”Kuckel” betyder smussel, knep och fuffens – just vad de sex manipulativa, dansanta rollfigurerna i Ekmans nya verk ägnar sig åt. Likt många i samhället.

Efter att ha skapat en rad stora verk på operainstitutioner världen över har Alexander Ekman utvecklat en imponerande förmåga att koreografera dansare i massverkan, kroppar som rör sig i effektiva sjok. Succéerna har avlöst varandra: ”Cacti”, ”A swan lake”, ”Play”, ”Midsommarnattsdröm” och senast ”Eskapist” på Kungliga Operan (som renderade Ekman bland annat SvD:s operapris 2019). Men mellan masscenerna har det också funnits skruvade karaktärer lite vid sidan av.

Annons
Annons
Annons