Annons

Alexander Ekman – prisad men vill slippa pressen

Oscar Salomonsson och Charlotta Öfverholm repeterar ”Kuckel” på Orionteatern i koreografi av Alexander Ekman.
Oscar Salomonsson och Charlotta Öfverholm repeterar ”Kuckel” på Orionteatern i koreografi av Alexander Ekman. Foto: Lars Pehrson

Efter 15 år i rampljuset på de stora operahusen vill Alexander Ekman söka småskaligare spår. Världskoreografen gör det med ”Kuckel”, ett nytt dansteaterverk för sex starka karaktärer på Orionteatern i Stockholm.

Under strecket
Publicerad

Alexander Ekman (i mitten) studerar när Matteo Carvone och Jesse Kovarsky prövar en sekvens i ”Kuckel”.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 4

”Jag har funderat mycket på det här konstanta presterandet som de flesta sysslar med: den ständiga tillväxten”, säger Alexander Ekman som fick SvD:s Operapris 2019.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 4

Jesse Kovarsky och Matteo Carvone.

Foto: Lars PehrsonBild 3 av 4

Charlotta Öfverholm och Oscar Salomonsson prövar sina olika rollkaraktärer under en repetition.

Foto: Lars PehrsonBild 4 av 4

Förra året tilldelades han Svenska Dagbladets Operapris för uppsättningen ”Eskapist” på Kungliga Operan. Sedan dess har efterfrågan på koreografen Alexander Ekmans verk bara ökat från de stora internationella operahusen. Nu vänder han hemåt för att ta ett steg tillbaka. Hans egen eskapism har landat i ett ”Kuckel” på Orionteatern, den före detta mekaniska verkstaden längst ner på östra Södermalm.

Scenrummet har gröna väggar och ett stort träd. Sex dansare rör sig med försiktiga, nästan monotona rörelser. En av dem är för övrigt Alexander Ekman. Det är första gången på flera år som den hyllade koreografen medverkar i sin egen föreställning.

Annons
Annons
Annons