Aldrig har vi shoppat som nu....

Var tog alla pengar vägen? Flertalet svenskar tjänar mer pengar än någonsin – men mot slutet av månaden har vi bränt alltihop. Slösa är tidens melodi, spara är ute. Serien Sätt sprätt skärskådar vårt nya sätt att förhålla oss till pengar.

Under strecket
Publicerad
Mellandagsrea i Gallerian i Stockholm.

Mellandagsrea i Gallerian i Stockholm.

Annons

Välkommen till den stora konsumtionsfesten! Här bränner vi glatt några tusenlappar på en snygg designerväska eller ett par välsittande jeans. Vi fyller våra hem med dvd-spelare och platta tv-apparater, ringer varandra på flashiga mobiltelefoner med inbyggd kamera och förgyller vardagsmaten med vällagrad balsamvinäger. Skulle vi sedan vilja skämma bort oss lite extra, bokar vi in en helg på ett lyxigt spa eller sticker iväg på en weekend till New York. Shop ‘til you drop!
– Särskilt i storstäderna ser man tydligt att intresset för shopping och lyxkonsumtion har ökat. Det finns en flärdfullhet och bekymmersfrihet som kan jämföras med det glada 1920-talet. Särskilt den yngre generationen spenderar mycket pengar och festar utan att tänka särskilt mycket på morgondagen, säger socialantropologen Anneli Ståhlberg, som arbetar med en doktorsavhandlig om lyxkonsumtion.
Även Handelns utredningsinstitut, HUI, konstaterar att svenskarna har drabbats av konsumtionsfeber. Allt fler tycks leva i nuet och söker snabb tillfredsställelse genom att sätta sprätt på pengarna. Hushållen konsumerar som aldrig förr och i dag lägger den genomsnittslige svensken 45 000 kronor om året på mat, kläder och prylar, jämfört med 31 000 kronor 1990.
– Vi ser en shoppingtrend och ett delvis nytt förhållningssätt till prylar. Saker som förr var en investering för livet, byter vi numera ut många gånger under livsloppet. En soffa som exempelvis kunde gå i arv mellan generationer, köper vi i dag på IKEA och slänger sedan ut efter fem, sex år, säger Fredrik Bergström, vd för HUI.

Annons

Samtidigt sparar vi allt mindre. Även om fler har fått möjlighet att stoppa undan pengar, har viljan att spara minskat de senaste tre åren inom alla åldrar och hushållstyper, visar undersökningar från Institutet för privatekonomi. 2o procent av alla personer över 16 år har inget sparkapital alls.
Huvudförklaringen till att så många svenskar låter kronorna rulla, är förstås rent ekonomisk. Många har fått ökade inkomster de senaste åren och de som placerat pengarna i aktier har ofta gjort en bra affär. Tack vare fallande räntor har många dessutom kunnat låna till bilköp, semestrar och nya badrum.
Men vid sidan av de här rent ekonomiska faktorerna, menar många att vårt förhållande till plånboken har förändrats på ett djupare psykologiskt plan. I dag är det mer accepterat att sätta sprätt på pengarna och låta kreditkorten gå varma för att skaffa sig nya och lyxiga attribut. Slösa har konkurrerat ut Spara. Och vi tycks ha tagit åt oss reklamens budskap: ”Because you‘re worth it…”
– I grunden tror jag att det handlar om en verklighetsflykt. Många människor upplever världen som mer osäker i dag. Efter 11 september finns hela tiden hotet om terrorism och vi har sett vilka förödande konsekvenser naturkatastrofer kan få. Samtidigt orkar människor inte oroa sig för morgondagen hela tiden. I stället försöker de njuta av nuet och då kan konsumtion vara ett effektivt sätt att uppleva tillfällig lycka, säger Anneli Ståhlberg.
– Länge var ju vi svenskar präglade av den lutherska dygden. Man skulle göra rätt för sig och inte spendera mer pengar än man hade. Men i dag lånar folk väldigt mycket, vilket också är ett sätt att leva i nuet. Man skjuter upp det tråkiga – betalningen – för att få uppleva lycka för stunden. Samma sak gäller kontokorten som det har gått väldigt mycket prestige i. Högst status har förstås guldkorten.
Den som söker en snabb kick genom konsumtion behöver inte heller anstränga sig särskilt mycket. Inom detaljhandeln har det skett något av en utbudsexplosion de senaste åren. På grund av fallande priser på många konsumtionsvaror måste tillverkarna hela tiden lansera nya lockande produkter för att hålla lönsamheten uppe. Samtidigt gör reklammakarna vad de kan för att vi hela tiden ska ha de senaste mobiltelefonerna eller den trendigaste köksinredningen framför ögonen. Köp nu, betala sen! Låna snabbt utan säkerhet!

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons