Tunga vikter gör livet lättare för äldre

STARK FÖREBILD Gun Holm, snart 87 år, går till gymmet fem dagar i veckan. Hon gillar sin rutin och sina maskiner. Professor Michail Tonkonogi, som forskat om muskelträning, förklarar varför den är så viktig för både hälsa och livskvalitet på äldre dagar.

Under strecket
Publicerad
Guns bästa styrketips: 1. Låt inte åldern bli ett hinder. 2. Träna efter din förmåga. Styrketräna i vardagen – med gummiband framför tv:n till exempel.

Guns bästa styrketips: 1. Låt inte åldern bli ett hinder. 2. Träna efter din förmåga. Styrketräna i vardagen – med gummiband framför tv:n till exempel.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
”När jag går härifrån klockan åtta har jag gått igenom kroppen. Det känns ganska bra!”, säger Gun Holm som tränar varje vardagsmorgon.

”När jag går härifrån klockan åtta har jag gått igenom kroppen. Det känns ganska bra!”, säger Gun Holm som tränar varje vardagsmorgon.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Muskler kan man bygga hela livet.

Muskler kan man bygga hela livet.

Foto: MAGNUS HJALMARS NEIDEMAN
”Glöm inte att styrketräna hjärnan också”, säger Gun Holm som snart fyller 87 år och spelar bridge minst fyra dagar i veckan.

”Glöm inte att styrketräna hjärnan också”, säger Gun Holm som snart fyller 87 år och spelar bridge minst fyra dagar i veckan.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Varje vardagsmorgon mellan klockan 7 och 8 är Gun Holm, snart 87 år, på gymmet. Att flitig träning har effekt på formen är Gun ett levande bevis på.

– Jag började på gymmet när jag var 73 år. Då hade jag gått och tittat i deras fönster i flera år. En dag tog jag mod till mig och gick in och frågade: ”Kan man börja här fast man är pensionär?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons