Annons

Tunga vikter gör livet lättare för äldre

STARK FÖREBILD Gun Holm, snart 87 år, går till gymmet fem dagar i veckan. Hon gillar sin rutin och sina maskiner. Professor Michail Tonkonogi, som forskat om muskelträning, förklarar varför den är så viktig för både hälsa och livskvalitet på äldre dagar.

Under strecket
Publicerad

Guns bästa styrketips: 1. Låt inte åldern bli ett hinder. 2. Träna efter din förmåga. Styrketräna i vardagen – med gummiband framför tv:n till exempel.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMANBild 1 av 4

”När jag går härifrån klockan åtta har jag gått igenom kroppen. Det känns ganska bra!”, säger Gun Holm som tränar varje vardagsmorgon.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMANBild 2 av 4

Muskler kan man bygga hela livet.

Foto: MAGNUS HJALMARS NEIDEMANBild 3 av 4

”Glöm inte att styrketräna hjärnan också”, säger Gun Holm som snart fyller 87 år och spelar bridge minst fyra dagar i veckan.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMANBild 4 av 4

Guns bästa styrketips: 1. Låt inte åldern bli ett hinder. 2. Träna efter din förmåga. Styrketräna i vardagen – med gummiband framför tv:n till exempel.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMANBild 1 av 1
Guns bästa styrketips: 1. Låt inte åldern bli ett hinder. 2. Träna efter din förmåga. Styrketräna i vardagen – med gummiband framför tv:n till exempel.
Guns bästa styrketips: 1. Låt inte åldern bli ett hinder. 2. Träna efter din förmåga. Styrketräna i vardagen – med gummiband framför tv:n till exempel. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Varje vardagsmorgon mellan klockan 7 och 8 är Gun Holm, snart 87 år, på gymmet. Att flitig träning har effekt på formen är Gun ett levande bevis på.

Annons
Annons
Annons