Kommentar

Anna Careborg:Aldrig aktuellt låta Greta Thunberg styra SvD

Anna Careborg
Miljöaktivisten Greta Thunberg vid en manifestation på Myntorget i Stockholm tidigare i oktober. I december ska hon för en dag vara chefredaktör för Dagens Nyheter.
Miljöaktivisten Greta Thunberg vid en manifestation på Myntorget i Stockholm tidigare i oktober. I december ska hon för en dag vara chefredaktör för Dagens Nyheter. Foto: Jessica Gow/TT

För att upprätthålla förtroendet för journalistiken är integriteten avgörande. För mig vore det otänkbart att lämna över chefredaktörskapet för Svenska Dagbladet till Greta Thunberg eller någon annan aktivist, om än bara för en dag.

Under strecket
Publicerad
Annons

På Svenska Dagbladet har vi ett antal vägledande principer som ska styra vår journalistik. En handlar om att vi ska respektera läsarnas förmåga att tänka själva, en annan att vi ska ge flera perspektiv. Jag följer noga hur vi når upp till våra ambitioner, och jag får höra från er både när vi lyckas och misslyckas. Efter många år på SvD vet jag att ni vill bilda er en egen uppfattning, och vårt journalistiska uppdrag är att ge er underlag för att göra just detta. I samband med stora och polariserande nyhetsskeenden, som coronakrisen och USA-valet, pratar vi mycket om hur vi kan utföra detta viktiga uppdrag på ett så balanserat sätt som möjligt.

I veckan har vi i redaktionsledningen till exempel diskuterat förra helgens intervju med klimatdebattören Andreas Malm. Den blev mycket uppmärksammad och uppskattad av många, men det fanns också läsare som – trots reporterns kritiska frågor i intervjun – uppfattade den som ett ”hyllningsreportage”. Vi diskuterade även hur vi bevakar det amerikanska presidentvalet och betonade att det aldrig får uppfattas som att SvD på nyhetsplats tar ställning för den ena eller den andra kandidaten.

Annons
Annons

I torsdags meddelade Dagens Nyheter att Greta Thunberg kommer att vara chefredaktör för tidningen en dag i december. För Svenska Dagbladet skulle något liknande aldrig bli aktuellt, eftersom det strider mot våra egna publicistiska principer.

För mig är det viktigt att varken vi journalister eller våra arbetssätt står ”i vägen” för innehållet, att vi inte skriver er på näsan. Särskilt viktigt blir det när vi beaktar den omgivning i vilken vi verkar i dag. De senaste årtiondena har sociala nätverk som Facebook och Twitter förändrat den offentliga debatten och medfört att fler kan komma till tals. För en aktivist som brinner för en fråga innebär de sociala plattformarna en fantastisk möjlighet att nå ut med sitt budskap. Greta Thunberg har över fyra miljoner följare på Twitter och har, med rätta, uppmärksammats i medier runt om i världen. Svenska Dagbladet har både rapporterat om och citerat henne många gånger de senaste åren.

Klimatet är en av vår tids viktigaste frågor och vi har satsat extra på granskande och fördjupande journalistik inom området. Vi försöker hela tiden utveckla vår bevakning och ta nya innovativa grepp. Trots detta skulle det aldrig falla mig in att låta någon aktivist, hur känd hon eller han än är, ens för en sekund diktera vad vi rapporterar om på nyhetsplats eller hur vi utför vårt journalistiska arbete.

Då skulle vi i samma stund lämna det uppdrag vi fått av er läsare – att med ledord som integritet och trovärdighet söka kunskap och sätta in olika utspel i ett sammanhang. Tilltaget skulle väcka berättigade frågor om ”news and views”, hur vi på tidningen skiljer mellan opinionsjournalistik och nyhetsrapportering.

Dagens Nyheters artikel om chefredaktörsbytet, som redan vid publiceringstillfället var översatt till engelska, fick stor spridning. Som ett kortsiktigt pr-grepp är det att betrakta som en framgång. Men för den som – i en tid fylld av åsikter och aktivism – tror på nyhetsjournalistikens särskilda uppdrag är det ett nederlag.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons