Äldre känner sig osynliggjorda i medier

Äldre upplever att de sällan får synas i nyheter och reklam – men anser oftare att de porträtteras negativt jämfört med yngre, visar en ny undersökning.

Under strecket
Marielle Theander Olsson/TT
Publicerad
Äldre tycker att det är viktigt att känna sig representerade i nyheterna, enligt en ny rapport. Arkivbild.

Äldre tycker att det är viktigt att känna sig representerade i nyheterna, enligt en ny rapport. Arkivbild.

Foto: Martina Holmberg/TT
Ricki Rebecka Petrini, kommunikationschef på Mediekompaniet.

Ricki Rebecka Petrini, kommunikationschef på Mediekompaniet.

Foto: Pressbild/Mediekompaniet
Annons

Tre av fyra personer tycker att det är viktigt att kunna spegla sig i nyheter och reklam, men alla känner sig inte lika representerade. Det visar årets undersökning från Rättvisaren som 2 000 svenskar besvarat.

I de äldre åldersgrupperna mellan 57 och 80 år svarar majoriteten att de bara ibland, eller aldrig, kan spegla sig i mediebilden. I de yngre åldersgrupperna anser minst en fjärdedel, att de ofta eller alltid känner sig representerade.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons