Annons

”Äldre bär till stor del upp företagandet”

Carin Holmquist och Elisabeth Sundin.
Carin Holmquist och Elisabeth Sundin. Foto: Pressbilder

Trots att äldre utgör en mycket stark företagargrupp möts de ofta av negativa attityder och diskrimineras på arbetsmarknaden. Istället bör äldre som företagare främjas mer aktivt, skriver professorerna emerita Carin Holmquist och Elisabeth Sundin.

Under strecket
Publicerad

Företagare och entreprenörer lyfts ofta fram i medier och politik. Sinnebilden för dessa nutidens hjältar är unga, kraftfulla män och kvinnor som driver vårt samhälle framåt. Men stämmer denna bild med verkligheten?

Faktum är att forskning visar att nästan hälften av de som äger och driver företag är äldre än 55 år och den åldersgrupp med högst andelar företagare är 66–70-åringar. Dessutom är äldre företagare mer riskvilliga och, bland de som faktiskt startar företag, mer optimistiska än sina yngre företagarkollegor. Äldres företagande bör därför synliggöras och aktivt främjas. Dessutom, trots att äldre utgör en mycket stark företagargrupp, möts de ofta av negativa attityder och diskrimineras på arbetsmarknaden. Det är inte rimligt att det offentliga samtalet så ofta behandlar äldre som ett problem snarare än en resurs!

Annons
Annons
Annons