Annons

Albees äktenskapsgräl får aggressiv rytm

Maria Kulle och Reine Brynolfsson i ”Vem är rädd för Virginia Woolf?”.
Maria Kulle och Reine Brynolfsson i ”Vem är rädd för Virginia Woolf?”. Foto: Emmalisa Pauly

Eva Dahlman gör en stilsäker uppsättning av Albees klassiska amerikanska äktenskapsdrama från 1962. Skådespelarna sätts på prov när masker och sociala roller krossas.

Under strecket
Publicerad

Edward Albees ofta spelade pjäsklassiker ”Vem är rädd för Virginia Woolf?” är ur svenskt teaterperspektiv en viktig pusselbit mellan August Strindberg och Lars Norén. Här finns starka ekon av både ”Dödsdansen” och ”Fadren”, med paret Martha och George som leker äktenskap i ett infernaliskt rollspel, där fantasi och verklighet vävs samman. Den leder fram till Noréns familjedramer på 80- och 90-talen, där fyra rollfigurer trängs in i delade situationer som de inte kan frigöra sig ifrån.

Regissören Eva Dahlman har en fin kvartett skådespelare till sitt förfogande när hon nu sätter upp Albees spritflödande och plågsamt utdragna nattsexa på Helsingborgs stadsteater. Även publiken agerar ett slags voyeurer i Lehna Edwalls smart inrättade rum: vi sitter fördelade på fyra sidor runt den spelplats som är Georges och Marthas rymliga vardagsrum. Lampor, småbord och konst finns bland oss åskådare.

Annons
Annons
Annons