Annons

Henrik Chetan Aspengren:Al-Qaidas våld kan vara övergående

I sin analys av al-Qaidas ideologi gör historikern Faisal Devji en rad kontroversiella påståenden. Eftersom al-Qaidas heliga krig till sin karaktär är etiskt, kan den våldsamma praktiken inom en inte alltför avlägsen framtid att övergå i en icke-militant form, skriver han.

Under strecket
Publicerad

Vid ett besök på en marknad i Bamako i Mali 2004, blev jag stående framför en hög med tryckta t-shirts. Motiven var i det närmaste identiska med tröjtryck som jag hade sett två år tidigare, då på en marknad i Indien. Ett av trycken föreställde World Trade Centers tvillingtorn som faller, ett annat en leende Usama bin Ladin med en kalasjnikov över axeln. Att dessa t-shirts såldes i Indien förvånade mig inte, då uttryck av muslimsk radikalism har funnits länge på subkontinenten. Mer förbluffande var att de var lika gångbara i Mali, ett land utan historia av militant islam och till vilket åtskilliga saudiarabiska biståndsmiljoner pumpas in årligen.

Fragment av al-Qaidas jihad och den värld av föreställningar, myter och symboler inom vilken denna jihad opererar har fått en global spridning. Nya idéer och praktiker har på kort tid införlivats i grupperingar inom skilda klass-, etniska-, och geografiska miljöer. Utrikesminister Carl Bildt gav i sitt linjetal på Utrikespolitiska Institutet den 19 december sin bild av denna verklighet: ”Tredje generationens invandrare från Pakistan börjar tillverka bomber i det gamla Englands nya slum /.../ Och borta i bergen i Waziristan sitter – sägs det – en shejk och manar hatiskt till våldsam terror mot alla de öppenhetens, demokratiseringens och globaliseringens krafter som hotar att underminera hans slutna idéers tillbakadrömmande värld.”

Annons
Annons
Annons