X
Annons
X

Carl Johan Gardell: Al-Qaida – ett medieföretag i livsstilssektorn

På goda grunder kan den numera så uppmärksammade terrororganisationen al-Qaida beskrivas som ett multinationellt holdingbolag. Åtminstone under åren 1996-2001 hade företaget sitt huvudkontor i det talibanstyrda Afghanistan. Bland de många dotterbolagen kan nämnas export- och importfirmor, entreprenadföretag samt vidsträckta plantageanläggningar för produktion och förädling av exportgrödor. Bakom den religiösa och politiska propagandan skymtar en new age-liknande rörelse – ett "medieföretag" i livsstilsbranschen som med 2000-talets teknologi satsat på att framställa en virtuell idealvärld med förebilder hämtade från 600-talets Arabien. Invävt i företagsgruppens globala kommunikationsnätverk verkar också en terrororganisation med hemliga celler i ett 60-tal länder.

Före den amerikanska vedergällningsaktionen i oktober 2001 tjänade al-Qaida uppskattningsvis 1 miljard dollar årligen på heroinproduktion i Afghanistan, enligt CIA. Åtminstone 147 militanta islamistiska organisationer världen över har haft tillgång till fonder som tillförts mellan 5 och 16 miljarder dollar varje år. Företagskonglomeratet al-Qaida har dessutom privatiserat terrorismen. Tidigare terrororganisationer i Mellanöstern – som palestinska grupper under 1970- och 80-talen – var helt beroende av ekonomiskt bistånd samt infrastrukturen i välvilligt inställda stater som Irak, Syrien och Libyen. President Clintons beslut 1996 att frysa Usama bin Ladins förmögenhet – och FN-sanktionerna 2000 mot Afghanistan – var verkningslösa slag i luften.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X