Carl Johan Gardell:Al-Qaida – ett medieföretag i livsstilssektorn

Bakom al-Qaidas religiösa och politiska propaganda skymtar ett new age-liknande företag. Med 2000-talets teknologi har al-Qaida försökt skapa en idealvärld med förebilder hämtade från 600-talets Arabien.

Under strecket
Publicerad
Annons

På goda grunder kan den numera så uppmärksammade terrororganisationen al-Qaida beskrivas som ett multinationellt holdingbolag. Åtminstone under åren 1996-2001 hade företaget sitt huvudkontor i det talibanstyrda Afghanistan. Bland de många dotterbolagen kan nämnas export- och importfirmor, entreprenadföretag samt vidsträckta plantageanläggningar för produktion och förädling av exportgrödor. Bakom den religiösa och politiska propagandan skymtar en new age-liknande rörelse – ett ”medieföretag” i livsstilsbranschen som med 2000-talets teknologi satsat på att framställa en virtuell idealvärld med förebilder hämtade från 600-talets Arabien. Invävt i företagsgruppens globala kommunikationsnätverk verkar också en terrororganisation med hemliga celler i ett 60-tal länder.

Annons
Annons
Annons