Akut kris för tankrederier

De rederier som äger supertankrar beställde på tok för många fartyg innan finanskrisen slog till, på samma sätt som det beställdes för många fartyg av nästan alla andra sorter. Men det har också skett andra förändringar på oljemarknaden som gör att fraktbehovet minskar.

Under strecket
Publicerad
VLCC-tankern M Star.

VLCC-tankern M Star.

Foto: MITSUI O.S.K. LINES/REUTERS
Annons

Denna kris ser ut att bli både svårare och längre än tidigare kriser. Ett skäl till att det svänger så häftigt för tankrederierna är att det ofta sker snabba och oväntade ändringar i produktionen av olja. Det kan vara orkaner i Mexikanska golfen, strejker i Venezuela, eller som nu senast, inbördeskrig i Libyen, som lamslår oljeproduktionen.

Världens reservkapacitet att producera olja finns i Saudiarabien och ett fåtal andra länder runt den Persiska viken. Därför är det därifrån som oljeexporten ökar eller minskar. Eftersom alla de stora köparna – USA, Europa och Fjärran östern, ligger långt därifrån blir det ännu större utslag för transportbehovet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons