Aktuellt förlorar var femte tittare

Sedan två månader tillbaka satsar Aktuellt hårdare på fördjupning som ett sätt att locka publiken. Tittarsiffrorna talar ett annorlunda språk. På ett år har nyhetsprogrammet tappat över var femte tittare.

Under strecket
Publicerad

Anna Hedenmo och Jarl Alfredius

Foto: BENGT O NORDIN/SVT
Annons

Nyhetssändningarnas betydelse för public service-tv är stor och om publiken sviker ställs hela Sveriges Television inför problem. I november förra året gjordes Aktuellt om under buller och bång: programmet profilerades som det mer fördjupande alternativet till Rapport, på webbsajten började man rapportera om det dagliga arbetet på redaktionen för att ge publiken insyn och ­dessutom kastade Jarl Alfredius slipsen­. Trots detta fortsätter tittar­raset.

I går publicerade Martin Jönsson på SvD Näringsliv statistik på sin blogg som visar att 21-sändningen har tappat över 20 procent av tittarna om man jämför perioden 19 november till 18 december 2007 med motsvarande period året innan. Den genomsnittliga minskningen är 155000 tittare.

Annons
Annons
Annons