Recension

Anna Nordquist Andersson, David Claerbout: GenomsynAktiverade bilder för vår post-digitala värld

Anna Nordquist Andersson: ”I see through you (Womens emancipation)”, 2008-2012
Anna Nordquist Andersson: ”I see through you (Womens emancipation)”, 2008-2012 Foto: Christer Rngblom

Hito Steyerl, ett av de stora namnen i samtidskonsten, visar en ström av datorgenererade bilder. Anna Nordqvist Andersson skär i gamla bildmagasin. David Claerbout gör filmer så långsamma att de kan misstas för stillbilder. SvD:s recensent Thomas Olsson ser tre utställningar som tar var sitt grepp på bildflödet omkring oss.

Under strecket
Publicerad
Anna Nordquist Andersson: I see through you (Chicago), 2008-2012

Anna Nordquist Andersson: I see through you (Chicago), 2008-2012

David Claerbout: ”The Algiers’ section of a happy moment”.

David Claerbout: ”The Algiers’ section of a happy moment”.

Från Hito Steyerls filminstallation ”Liquidity inc”.

Från Hito Steyerls filminstallation ”Liquidity inc”.

Annons

**Fotografier har en unik förmåga att i ett nu aktualisera ett då. En konstnär som går handgripligt tillväga för att aktivera äldre fotografier är Anna Nordquist Andersson (född 1976) som i sviten ”I see through you” (2008–2012) skurit ut formen av ögonpar i Life Magazines tidningssidor så att ögon från bilder flera sidor bakåt i magasinen nu blickar fram i helt andra sammanhang än de tidigare gjorde. Resultaten av den till synes enkla men samtidigt tidskrävande idén att skära direkt på tidningssidorna är häpnadsväckande.

I hennes utställning ”Genomsyn” på Marabouparken ingår även fotogram med samlingstiteln ”Black chamber” (2014) där ett antal tidningssidor i Life med annonser för kameror lagts direkt på ett ljuskänsligt fotopapper och sedan belysts för att ge att avtryck där såväl fram som baksida på tidningssidan framträder som i en röntgenbild.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons