Annons
X
Annons
X

Aktiespararen: Online lyfter H&M-siffror

Aktien i Hennes & Mauritz känns ofta lite för dyr. Den är inte billig nu heller, men när det mesta pekar åt rätt håll anser tidningen Aktiespararen att prislappen är skälig.

Foto: TT

Förväntningarna var höga på Hennes & Mauritz i september när bolaget presenterade sin rapport för det tredje kvartalet. Utfallet skulle få de flesta börsbolag att bli gröna av avund. Rörelseresultatet växte med 20 procent, försäljningen med 21 procent, och den viktiga bruttomarginalen landade på 58,3 procent. Aktiemarknaden hade sin vana trogen tagit ut lite för mycket i förskott och aktien tappade som mest med 14 procent jämfört med noteringen före rapportdagen i september.

Varför föll då aktiekursen, undrar vän av ordning? Är det efter alla år slutligen färdigt med tillväxt och lönsamhet i Stockholmsbörsens största bolag? Nej, inte mycket talar för att så skulle vara fallet. Snarare är det ljumna mottagande på börsen symptomatiskt för hur aktiemarknaden fungerar för ett företag som H&M.

Bolaget är en mönsterelev i att leverera resultat över tid. Men analytikernas extrapolerade försäljningskurvor tål inga tillfälliga hack, och ibland springer aktiekursen helt enkelt iväg lite för mycket och lite för snabbt.

Annons
X

Det saknas inte utmaningar, som i H&M:s fall i första hand handlar om att bryta in på helt nya marknader. En svagare euro i relation till dollarn och risken för att mode och vädermissar i kollektionen gör att enskilda kvartal går till spillo. Men inget av ovanstående är problem som bolaget inte klarat av att hantera förut, i decennier.

Nej, lättare är det då att ryckas med och konstatera att H&M fortsätter att få utväxling på sina investeringar, oavsett om vi talar 375 nya butiker under 2014, eller det faktum att bolaget på kort tid blivit en av världens tio största aktörer inom mode på nätet.

Under innevarande år har bolaget lanserat sitt onlinekoncept på viktiga marknader som Kina, Italien och Spanien. Under 2015 räknar bolaget med att rulla ut sin digitala försäljning på 8 nya marknader. Utvecklingen är högintressant. Det möjliggör för H&M att erövra nya marknader på ett snabbare och effektivare sätt, samtidigt som det breder vägen för nya butikssatsningar.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Och inte minst – kombinationen av en stark organisation, butiksnät, och historik, kommer skapa möjligheter till försäljning online, som uppmärksammade bolag likt Zalando inte kommer mäkta med. Det kommer aktiemarknaden så småningom att upptäcka och premiera.

    **Redan under **nästkommande år bör försäljningen online ligga på 7–8 miljarder, men ändå bara utgöra 4–5 procent av bolagets totala försäljning. Aktien är i vanlig ordning inte billig, men varför skulle den vara det när det mesta pekar åt rätt håll för bolaget? Samtidigt är värderingen inte avskräckande hög ur ett historiskt perspektiv. Aktiespararen rekommenderade köp av aktien för drygt en månad sedan.

    Därefter har kursen rusat 14 procent och nått vår målkurs om 320 kronor per aktie. För den långsiktige är H&M fortfarande rätt, men för övriga finns det ingen brådska med att köpa aktien på nuvarande nivå, åtminstone inte sett till bolagets värdering. Om aktien fortsätter upp är det för att allt fler placerare börjar uppmärksamma bolagets position inom e-handel. Med tanke på hur övriga hypade e-handelsbolag har gått kursmässigt som, finns det således en risk (eller för den som vill utnyttja kortsiktiga kursrörelser, en möjlighet) att även H&M kan komma att röra sig mer volatilt framöver.

    Publiceringen sker i samarbete med tidningen Aktiespararen där Gösta Carlberg är analytiker.

    Diskutera den här artikeln på SvD Börsforum

    Klicka här för att gå till debatten

    Här kan du diskutera allt som rör sig inom aktier, företag eller ekonomi i stort.  Om du inte redan har en SvD-prenumeration kan du skapa ett konto utan kostnad här.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: TT Bild 1 av 2
    Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X