Hela denna artikel är en annons

Se upp för fallgroparna när du skaffar tjänstebil

Vad ska man som egen företagare tänka när det är dags att välja tjänstebil? Det finns många faktorer som är avgörande men även några knep som kan både sänka kostnader och effektivisera användandet.

Foto: Renault
Foto: Renault
Foto: Renault

Magnus Wenger, fleet marketing manager på Renault Sverige, reder ut begreppen och ger några tips som kan vara avgörande för både små och medelstora företag.

Vad är det viktigaste för en småföretagare när det kommer till att välja tjänstebilar?

– Enligt vår erfarenhet agerar ofta just småföretagaren mycket likt en privatperson; både hjärtat och hjärnan påverkar köpet. Kostnaden är en del, där leasingkostnad per månad och underhållskostnader är en viktig parameter, men även faktorer som hur mycket utrustning har bilen, har bilen en attraktiv design, och vad sänder bilmärket för signaler till kunder påverkar valet. Men även miljön är en aspekt, där vi kan se att det för vissa företag är viktigt att släppa ut så lite som möjligt, och fler och fler efterfrågar miljöbilar men även elbilar.

Vad är den stora skillnad mellan ett litet företag och ett stort företag när det kommer till att införskaffa tjänstebilar?

– Stora företag med stora vagnparker är generellt väldigt mycket mer kostnadsorienterade än de mindre företagen. Detta har inte så mycket att göra med att mindre företag har sämre koll, utan helt enkelt att små kostnader på många bilar snabbt blir stora kostnader.

Vad ska man se upp med när man väljer bilar åt sitt företag?

– Beroende på hur mycket man kör och hur stora delar av landet bilen kommer att täcka är det bra att köpa bil av en leverantör som har ett landstäckande nätverk. Detta kommer att minimera eventuella stilleståndsproblem. Vissa märken har ett mindre nätverk vilken kan leda till längre stillestånd med eventuellt inkomstbortfall för företaget som följd. Många tillverkare erbjuder även service och reparationsavtal där företagaren kan få en bättre överblick över framtida utgifter. Detta minimerar risken för oförutsedda utgifter. Ett annat sätt att undvika oförutsedda kostnader är att se till att tillverkaren har garantier som täcker hela innehavstiden.

Finns det några fallgropar man ska undvika?

– För vissa väldigt små företag kan det löna sig att privatleasa en bil istället för en företagsleasing. Detta då företaget betalar en kostnad och den anställde betalar ett förmånsvärde. Är den anställde och företagaren samma person kan man säga att man betalar 1,5 gånger kostnaden.

– För även om förmånsvärdet är lågt är det ändå en ansenlig summa pengar per månad som man även betalar sociala avgifter på. Detta kan vara bra att tänka på framförallt om man driver ett enmansbolag, där avdragsrätten för moms på företagsleasing inte alltid fullt kan kompensera relativt låga inköpsrabatter och förmånsvärdet. Detta är dock olika för olika situationer, och en duktig säljare har koll på båda alternativen och kan hjälpa företagaren att hitta det alternativ som är mest förmånligt.

När ni träffar kunder som är småföretagare, vad efterfrågar de i en bil?

– Fler och fler bryr sig mycket om en design som står ut. Många kommentarer om typiska tjänstebilar är att de ser väldigt likadana ut oavsett märke. Detta gör att det som företagare blir svårt att stå ut. Och för vissa företagare är bilen deras enda reklampelare, vilket gör designen viktig. Bilarna ska vara välutrustade och detaljer som backkamera, elbaklucka, premiumljud också vidare, som för bara några år sedan endast erbjöds på betydligt dyrare bilar, ska idag erbjudas under 7,5 basbelopp.

Han fortsätter.

– Men många letar även efter produktegenskaper som står ut lite. Vi erbjuder exempelvis fyrhjulsstyrning på både vår Megane och Talisman, en egenskap som alla som provar finner både intressant och innovativ. Småföretagarna efterfrågar också ägandeformer som minimerar administration och i sin helhet skapar ett så bekymmersfritt bilägande som möjligt. Här är service och reparationsavtal ett exempel, där man inte bara har ett serviceavtal som täcker regelbunden service, utan även slitagedelar som bromsbelägg, torkarblad osv, allt för att företagaren ska undvika obehagliga överraskningar ekonomiskt.

Har ni någon modell som är extra populär?

– Vi har nyligen lanserat Renault Talisman. Det är en stor kombi och i våra företagsversioner erbjuder vi utrustning som fyrhjulsstyrning, 4Control, elbaklucka med handsfree öppning och stängning, läderklädsel med massage och ventilation, Bose ljudsystem och en massa annan utrustning till ett väldigt förmånligt pris. Modellen har dessutom en design som faktiskt får människor att vända sig om efter bilen. Jag kör själv en Renault Talisman som tjänstebil, och människor kommer fram till mig och spontant frågar om bilen. Vilket nog inte kan anses vara så typiskt svenskt. Denna bil har vi stora förhoppningar för att den ska bli ett bra alternativ på tjänstebilsmarknaden.

Vill du veta mer om Renaults tjänstebilar läs här!

Just nu är det familjeveckor hos Renault, det innebär att det är erbjudande på flera av Renaults familjemodeller. Läs mer här.

Annons
Annons
Annons