X
Annons
X

Akropolis en konstgjord nationalsymbol

Ett genomgående tema i marknadsföringen av årets Olympiska spel i Aten är spelens antika grekiska rötter. Spelens slogan Welcome home anspelar tydligt på att spelen åter hålls där de en gång började. Till och med maskotarna har anknytning till antiken. Deras namn, Phevos och Athena, är hämtade från den antika gudavärlden och deras design inspirerad av dockor från antiken som hittats i arkeologiska utgrävningar. Det är meningen att de ska symbolisera länken mellan antiken och de moderna olympiska spelen. Från officiellt grekiskt håll är det en välprövad strategi att betona det klassiska arvet, men denna gång har anspelningen också fått positiva effekter för det arkeologiska arvet, då man inför OS har genomfört omfattande, och välbehövliga, restaureringar av museer och arkeologiska områden.

En av de viktigaste symbolerna för det klassiska arvet är Akropolis, och länge hyste man förhoppningar om att Parthenonfrisen som i dag finns på British Museum i London skulle återbördas till Athen lagom till spelen för att visas upp i det nybyggda Akropolismuseet.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X