Annons
X
Annons
X

Åkeriföretagen: Orimligt med kaos när det snöar

Det är helt orimligt att Sverige inte klarar att hantera ett ihållande snöfall utan att det blir kaos. Snöröjning måste bli bättre och hårdare krav måste ställas på utländska lastbilar som har däck som inte klarar vintervägarna. Det skriver företrädare för Sveriges Åkeriföretag.

En vält lastbil bärgas från väg 638 utanför Mantorp på måndagen den 6 mars. Snödrev och halka har skapat problem i trafiken i södra Sverige.
En vält lastbil bärgas från väg 638 utanför Mantorp på måndagen den 6 mars. Snödrev och halka har skapat problem i trafiken i södra Sverige. Foto: Johan Nilsson/TT

DEBATT | SNÖRÖJNING

Västra Götaland har drabbats av vinterns värsta väglag i år. Ett hundratal lastbilar blev stillastående i dygnslång väntan på bärgning och bättre väglag. Sveriges Åkeriföretag har under åratal kritiserat den allt sämre vinterväghållningen som innebär att vägfriktionen minskar och därmed ökar risken för svår halka och olyckor. Entreprenörerna som ansvarar för vägsträckorna måste våga ta ut svängarna i avtalen och kraftfullt agera när vädret slår till.

Enligt Trafikverket har kostnader för plogbilstjänster inte ökat sedan år 1992. Och det finns 300 stycken färre plogbilar på samma vägsträckor sedan 1992. God planering löser en del, men inte allt. De entreprenörer som ska leverera kvalitet enligt upphandlingskraven ska skaffa resurser på löpande räkning vid särskilt väder, enligt myndigheten. Och då är frågan, görs detta i tillräcklig omfattning? Frågar du en lastbilschaufför som kör genom Uddevalla eller Göteborg denna vecka så nog det givna svaret nej. Samma sak i Storstockholm under snökaoset som innebar totalstopp på E4:an, Sveriges kroppspulsåder. Men problemet är tudelat mellan dåliga däck och dåliga vägar.

Basunderhåll väg och vintertjänster ligger i år på 3,261 miljarder. Om det är mycket snö blir det mindre pengar till basunderhåll, kakan är så stor som den är. Det spelar ingen roll hur skicklig en förare är om vägen inte är plogad och vägen inte håller måttet.

Annons
X

Vi har tagit initiativ till en Kriskommission för trafiksäkerhet. Det känns aktuellt att sammankalla den gruppen igen. Sveriges Åkeriföretag har så sent som i oktober föreslagit till regeringen att införa krav på snökedjor för vissa särskilt olycksdrabbade lastbilstyper, så kallade EU-trailers. Anledningen är att de är tre gånger farligare än skandinaviska lastbilar på vissa vägnät. Det visar fakta.

Det finns två delar som behöver hanteras.

För det första. Trafikverket satsar på att digitalisera arbetet med uppföljning för att få bättre kontroll och underlätta administrationen. Det välkomnar vi som branschorganisation. Det är helt orimligt att Sverige av alla länder inte ska klara ett ihållande snöfall, utan lamslås. Näringslivet, enskilda individer och hela samhället påverkas av detta. Inte minst utryckningsfordon. Och pengar har betydelse i sammanhanget. 4,5 miljarder går till planerat underhåll med mera, och 3,7 miljarder till snöröjning och basunderhåll. En siffra som alltså stått sig sen år 1992. Trots att både fordonspriser och löner ökat med ungefär 2 procent per år sedan dess. Klart att systemet urholkas om detta är principen det bygger på. De backar där lastbilarna fastnat har drygt 5 procents lutning, vilket de normalt sett klarar bra. Däremot inte, om det är för dåligt plogat.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    För det andra. Vi måste få bättre ordning på vägarna. En norsk studie visar att skandinaviska lastbilar, som är lite längre än den vanligaste lastbilssorten (EU-trailer), har en marginell skillnad i olycksfrekvens mellan sommar- och vinterväglag. Det gäller däremot inte de betydligt mer olycksdrabbade EU-trailers som blir allt vanligare på våra vägar. Dessutom hade knappt 6 av 10 av de utländska fordonen däck med rätt mönsterdjup, enligt Trafikverkets rapportering inför införandet av vinterdäck på drivhjul. Konsekvensen blir att vissa lastbilar med släp viker sig över vägen där kombinationen dåligt väglag möter dåliga däck och vinterväglagserfarenhet saknas.

    Men det duger inte att göra framkomligheten bara till en däckfråga. Regeringen måste satsa rimliga pengar på vinterväghållning och underhåll av vägar generellt. I dag blir det ett nollsummespel där 1900-talet står som modell för vad det rimligen får kosta med vägunderhåll och snöröjning. Det är 2017. Det borde återspegla sig i både verksamhetsutveckling, ekonomi och framkomlighet.

    Rickard Gegö

    vd Sveriges Åkeriföretag

    Peter Svensson

    branschansvarig bygg&anläggning, Sveriges Åkeriföretag

    Thomas Hammarström

    regionchef Småland/Västra Götaland, Sveriges Åkeriföretag

    Annons
    Annons
    X

    En vält lastbil bärgas från väg 638 utanför Mantorp på måndagen den 6 mars. Snödrev och halka har skapat problem i trafiken i södra Sverige.

    Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X