Recension

Smaka på den här!Åkerblom - lättillgänglig utan att vara lättvindig

Under strecket
Publicerad
Annons

Gull Åkerbloms böcker om skateboardparet Moa och Samuel har blivit mycket uppskattade av läsare i 10-13-årsåldern. De är lättillgängliga och skildrar det vardagsdramatiska livet kryddat med en försiktig skejtar- och hiphopkultur som inte sätter det verbala och psykologiska upproret före det våldsamma. Det hindrar dock inte att Åkerblom i den senaste och sjunde boken, Smaka på den här!, ger ungdomslitteraturen ett av de mest kritiska och osympatiska rektorsporträtt som skådats de senaste åren. Moa och Samuel har i boken etablerat sig som vänner, inte som ett par, och handlingen kretsar delvis kring hur svår en sådan överenskommelse är att följa då det finns starka känslor kvar. Åkerbloms ungdomar övervinner blyghet och dyslektiska problem genom en inre kraft mycket sprungen ur ren ilska. Möjligen antyder författaren att skolan främjar barns och ungdomars utveckling genom idiotier och rigida regelriddares obegåvade insatser och därmed bör berömmas, men jag tror inte Gull Åkerblom menar riktigt så.

Annons

Här har ungdomarna tillräckligt med kraft för att också övervinna skolans beklagansvärda byråkrater utöver de problem som de bär med sig sedan första dagen i skolan. Moa och hennes kamrat Linnea sprider poesi i skolan genom att skriva verser på olika ställen och man genomför även en pampig poesimanifestation. Samuel och hans kamrater saknar en skateboardramp sedan rektorn raserat den och rampkampen sammanfaller med poesipropagandan. Då Samuel ser versen ”Blott de/tama fåglarna/har en längtan./De vilda flyger”, tänds ett hopp om att kunna skriva en insändare i tidningen om ungdomarnas avsaknad av en ramp. Läsaren får följa hur motstånd, och osäkerhet inför ortografins oberäkneliga villkor byts till sann och förmodligen livsavgörande triumf. Det är en konst att skriva lätttillgängligt utan att texten blir lättvindig och lättviktig - Gull Åkerblom behärskar den konsten och är kanske på väg att axla manteln från den verklige mästaren och nestorn inom området; Hans Peterson. Karin Södergrens varsamma illustrationer i tusch och blyerts följer texten väl och bidrar till bokens gedigna lättillgänglighet.

Annons
Annons
Annons