Akademiens kris har nått konstvärlden

Anna-Malin Andersson,  ”Knytblus” , carraramarmor.
Anna-Malin Andersson, ”Knytblus” , carraramarmor. Foto: Malin Hoelstad

Idag öppnar Vårsalongen på Liljevalchs. Ett konstverk skapat av 1 500 personer, en knytblus i marmor, De aderton i keramik, broderade röda stugor och en naken Anders Zorn. Det och mycket mer finns att se i konstens årliga folkfest.

Under strecket
Publicerad
Annons

Alltså Vårsalongen, man måste bara tycka om den. Om inte annat för att där finns folkloristisk konst och knäppa manicker som man aldrig skulle få se annars. Tagna var för sig kanske just de verken inte är något att fastna för, men utställda tillsammans med säker blick för form, färg och humor – såväl avsiktlig som oavsiktlig sådan – blir det kul. Och det kan behövas, för mycket i de 254 verken av sammanlagt 136 konstnärer som visas är återhållet, ja, dämpat och inåtblickande i uttrycket.

Efter ett antal Vårsalonger – konsthallschefen Mårten Castenfors har gjort 13 – är det svårt att låta bli att spekulera hur mycket utställningen färgas av en nationalkaraktär. Vårsalongerna skulle kunna anföras som ett argument för att en sådan existerar i det kollektiva undermedvetandet – utställningarna blir en manifestation av det nordiska tungsinnet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons