Airbus A380 besökte Arlanda

Under strecket
Publicerad
På onsdagförmiddagen landade världens största passagerarplan för första gången i Sverige.

På onsdagförmiddagen landade världens största passagerarplan för första gången i Sverige.

Foto: KARIN O'MAHONY
Airbus A380:an ägs av Lufthansa, som just nu visar upp det på olika flygplatser i norra Europa. Bolaget har beställt fyra plan som ska gå i trafik på rutterna Frankfurt-Peking, Frankfurt-Johannesburg och Frankfurt-Tokyo.

Airbus A380:an ägs av Lufthansa, som just nu visar upp det på olika flygplatser i norra Europa. Bolaget har beställt fyra plan som ska gå i trafik på rutterna Frankfurt-Peking, Frankfurt-Johannesburg och Frankfurt-Tokyo.

Foto: KARIN O'MAHONY
Planet i två våningar mäter 73 meter längd, 24 meter i höjd och 79 meter mellan vingspetsarna.

Planet i två våningar mäter 73 meter längd, 24 meter i höjd och 79 meter mellan vingspetsarna.

Foto: KARIN O'MAHONY
Dess bränsleförbrukning är 0,3 liter per mil och resenär. Planet är relativt tyst i förhållande till sin storlek, och har också ett specialutvecklat ljudisolerande material i ytterhöljet.

Dess bränsleförbrukning är 0,3 liter per mil och resenär. Planet är relativt tyst i förhållande till sin storlek, och har också ett specialutvecklat ljudisolerande material i ytterhöljet.

Foto: KARIN O'MAHONY
Gary Wilson är purser ombord på en av bolagets A380:or.
”Det är mycket tystare! Det är så tyst att man kan höra vad passagerarna fem rader bort pratar om,” säger han om skillnaden mot att flyga andra modeller.

Gary Wilson är purser ombord på en av bolagets A380:or. ”Det är mycket tystare! Det är så tyst att man kan höra vad passagerarna fem rader bort pratar om,” säger han om skillnaden mot att flyga andra modeller.

Foto: KARIN O'MAHONY
Ombord på Lufthansas version av A380:an finns 526 säten totalt. Åtta av dem är i första klass.

Ombord på Lufthansas version av A380:an finns 526 säten totalt. Åtta av dem är i första klass.

Foto: KARIN O'MAHONY
Sätena här har skyddande paneler runtom som går att fälla upp.

Sätena här har skyddande paneler runtom som går att fälla upp.

Foto: KARIN O'MAHONY
Extra utrymme för ben och ett eget låsbart skåp för bagage finns också. Hela sätet går att fälla till en säng som är 207 cm lång och 80 cm bred.

Extra utrymme för ben och ett eget låsbart skåp för bagage finns också. Hela sätet går att fälla till en säng som är 207 cm lång och 80 cm bred.

Foto: KARIN O'MAHONY
Baren i första klass.

Baren i första klass.

Foto: KARIN O'MAHONY
”Badrummet utformades efter önskemål från våra resenärer” berättar Lufthansas Norden- och Baltikumchef Harro Julius Petersen.

”Badrummet utformades efter önskemål från våra resenärer” berättar Lufthansas Norden- och Baltikumchef Harro Julius Petersen.

Foto: KARIN O'MAHONY
I det finns bland annat en urinoar, som går att dölja när den inte används...

I det finns bland annat en urinoar, som går att dölja när den inte används...

Foto: KARIN O'MAHONY
...och en soffa att vila på - själva toalettstolen syns i bakgrunden.

...och en soffa att vila på - själva toalettstolen syns i bakgrunden.

Foto: KARIN O'MAHONY
På övre däck, bakom förstaklassavdelningen, finns 98 säten i businessklass.

På övre däck, bakom förstaklassavdelningen, finns 98 säten i businessklass.

Foto: KARIN O'MAHONY
Flytväst i armstödet...

Flytväst i armstödet...

Foto: KARIN O'MAHONY
...och fällbara säten som kan omvandlas till en säng.

...och fällbara säten som kan omvandlas till en säng.

Foto: KARIN O'MAHONY
Egen sänglampa.

Egen sänglampa.

Foto: KARIN O'MAHONY
I ekonomiklass har 420 helt nya stolar installerats med tunnare ryggstöd, vilket ger några centimeters extra utrymme.

I ekonomiklass har 420 helt nya stolar installerats med tunnare ryggstöd, vilket ger några centimeters extra utrymme.

Foto: KARIN O'MAHONY
Underhållningssystem på varje plats.

Underhållningssystem på varje plats.

Foto: KARIN O'MAHONY
Cockpit.

Cockpit.

Foto: KARIN O'MAHONY
”Det är ett jättestort flyg, som kräver en destination med stort passagerarunderlag”, säger Arlandas flygplatsdirektör Kerstin Lindberg Göransson när SvD frågar om när vi får se A380:an i trafik på Arlanda. Dock finns de flesta tekniska förutsättningarna på plats för att ta emot flyg av den här storleken.

”Det är ett jättestort flyg, som kräver en destination med stort passagerarunderlag”, säger Arlandas flygplatsdirektör Kerstin Lindberg Göransson när SvD frågar om när vi får se A380:an i trafik på Arlanda. Dock finns de flesta tekniska förutsättningarna på plats för att ta emot flyg av den här storleken.

Foto: KARIN O'MAHONY
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons