Annons
X
Annons
X

Ai Weiwei ställer ut på nytt Stockholmsgalleri

En utställning med Ai Weiwei inleder vårprogrammet på Galerie Forsblom, Finlands ledande konstgalleri, som i början av februari öppnar en stor filial i Stockholm.

Konstliv
Ebba Borzognia och Anna Persson driver Galerie Forsblom i Stockholm.
Ebba Borzognia och Anna Persson driver Galerie Forsblom i Stockholm. Foto: Staffan Löwstedt/ Ibl

Galerie Forsblom, som firar 40-årsjubileum i år, har sedan länge en internationell profil och utställningen med den kinesiske aktivisten, dissidenten och framför allt konstnären Ai Weiwei visar galleriets ambitionsnivå.

– Det blir ett fantastiskt möte med verk som de flesta kanske enbart har sett på bild. Folk har läst om honom som politisk aktivist och samhällsdebattör, här får man möta konstnärskapet, säger Anna Persson, som tillsammans med Ebba Bozognia driver galleriet i Sverige åt den Helsingforsbaserade branschveteranen Kaj Forsblom.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det är inte varje dag som ett stort nytt konstgalleri öppnar i Stockholm. När Forsblom övertog Lars Bohman Gallerys lokaler på Karlavägen 9 för att öppna i eget namn ville han att det skulle märkas. Men hur krokar man ett av konstvärldens allra största märkesnamn till sitt galleri?

    Annons
    X
    Ebba Borzognia och Anna Persson driver Galerie Forsblom i Stockholm. Just nu pågår renoveringen av lokalerna i en slutspurt fram till öppningen 4 februari. Foto: Staffan Löwstedt

    Kaj Forsblom berättar om ett möte med Ai Weiwei på vernissagen till hans utställning på Helsinki Art Museum, HAM, i Helsingfors hösten 2015. Galleristen, som inte är blyg, berättade för konstnären att interiören till hans galleri skapats av Richard Gluckman, en New York-arkitekt känd för sina musei- och galleriutformningar. Ai Weiwei blev intresserad.

    – Morgonen efter vernissagen kom han till galleriet och tittade, tyckte det var fint och frågade: ”Finns det köpare här i Finland” och jag föreslog att vi skulle ta en titt på samlingen hemma. Då vi gått igenom konsten sa Ai Weiwei: ”När ska vi göra utställningen?”

    Då blev du glad?

    – Nå, men herregud!, utbrister Kaj Forsblom på sin distinkta finlandssvenska.

    ”Det är en stor investering, men vid min ålder… Om inte nu, när ska jag då göra den, säger veterangalleristen Kaj Forsblom, verksam sedan 1977. Foto: SvD

    Kaj Forsblom och hustrun Rafaela Seppälä-Forsblom är kända för sin magnifika samtidskonstsamling inrymd såväl i ett privatmuseum som i bostaden intill Brunnsparken, en av Helsingfors förnämsta adresser. Där finns konst av sådana som Warhol, Picasso och Francis Bacon, men även av namn som Jacob Hashimoto och Yan Pei Ming.

    Samlandet är inte bara en passion, utan även en mission när det gäller den delen av samlingen som omfattar finskt konstglas. De konstaterade att mängder av klassiska objekt höll på att försvinna utomlands, till USA och Japan och började rädda kvar föremål i Finland. Glassamlingen skildrar Finlands historia genom design och kommer från och med juni att visas på Nationalmuseums tillfälliga lokaler på Kulturhuset i Stockholm under hundraårsjubileet av Finlands självständighet 2017.

    Galerie Forsblom ställde ut Ai Weiwei i Helsingfors under sommaren 2016. Där är galleriet beläget i ett före detta bankpalats på Georgsgatan nära landmärket Hotel Torni och Amos Anderssons konstmuseum. Delar av den utställningen presenteras nu i Stockholm tillsammans med helt nya verk. Även Richard Gluckmans nordiskt svala design för modergalleriet i Helsingfors överförs till Stockholm: ljusa trägolv, museiväggar och led-belysning på 600 kvadratmeters galleriyta. Likaså Forsbloms koncept att visa internationell och lokal konst i två till tre utställningar samtidigt.

    Liksom i modergalleriet i Helsingfors får Stockholmsfilialen genomgående ljusa trägolv. ”Det ger bra feng shui”, säger Kaj Forsblom. Foto: Staffan Löwstedt/ SvD

    Liksom i Helsingfors utnyttjar man galleriutrymmet till en huvudutställning i den största salen och mindre utställningar på begränsad yta. Där tänker sig Bozorgnia och Anna Persson studiorum för konstnärer som inte har material till en stor utställning eller till visning av videoverk.

    – Vi har möjlighet att välja bland Forsbloms etablerade konstnärskap och kan presentera dem tillsammans med nya, unga av oss valda konstnärer, säger Ebba Bozorgnia.

    De båda kollegorna kommer närmast från auktionsfirman Bukowskis. Anna Perssson var chef för konstavdelningen och expert på samtidskonst, medan Ebba Bozorgnia var säljansvarig. Men de har under olika perioder arbetat åt Lars Bohman. Några av det galleriets mer kända konstnärer fortsätter de att arbeta med, nu under Forsbloms flagg.

    Att öppna med internationell konst i Stockholm är ett stort risktagande. Galleri Riis, den andra konstscenen med modergalleri i en annan nordisk huvudstad, i det fallet Oslo, stänger nu Stockholmsfilialen för att den är en ekonomisk belastning.

    – Det är en stor investering, men vid min ålder…, säger Kaj Forsblom och fortsätter:

    – Om inte nu, när ska jag då göra den? Sedan har vi ju en mängd fina konstnärer som aldrig visats i Sverige. Konstnärer som redan har gallerirepresentation i Paris, London och Berlin, men inte i Stockholm. Så där kan vi göra ett konkret tillägg till kulturutbudet.

    Ben Loveless, ordförande för branschorganisationen Svenska galleriförbundet, och chef för Galerie Nordenhake i Stockholm ser enbart fördelar med etableringen.

    – Ju fler gallerier som har internationella ambitioner här, desto starkare profil får Stockholm som konststad utomlands. De flesta gallerister ser varandra som kollegor, som grupp har vi bara nytta av varandra.

    Annons
    Annons
    X

    Ebba Borzognia och Anna Persson driver Galerie Forsblom i Stockholm.

    Foto: Staffan Löwstedt/ Ibl Bild 1 av 4

    Ebba Borzognia och Anna Persson driver Galerie Forsblom i Stockholm. Just nu pågår renoveringen av lokalerna i en slutspurt fram till öppningen 4 februari.

    Foto: Staffan Löwstedt Bild 2 av 4

    ”Det är en stor investering, men vid min ålder… Om inte nu, när ska jag då göra den, säger veterangalleristen Kaj Forsblom, verksam sedan 1977.

    Foto: SvD Bild 3 av 4

    Liksom i modergalleriet i Helsingfors får Stockholmsfilialen genomgående ljusa trägolv. ”Det ger bra feng shui”, säger Kaj Forsblom.

    Foto: Staffan Löwstedt/ SvD Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X