Åhlénschefen: Kan tvingas stänga varuhus i Stockholm

Elva stängda varuhus på två år – och förluster på hundratals miljoner kronor. Åhléns är hårt pressat av butiksdöden i digitaliseringens spår. Nu byter man strategi för att överleva. Botemedlet, enligt vd:n: fler stängda varuhus, e-handel, nya varumärken och att ta in externa hyresgäster i varuhusen.

Under strecket
Publicerad
Varuhuset Åhléns City i Stockholm.

Varuhuset Åhléns City i Stockholm.

Foto: Simon Rehnström
”Jag har aldrig varit med om en sådan omfattande omställningsprocess som vi är med om nu”, säger Åhléns vd Gustaf Öhrn.

”Jag har aldrig varit med om en sådan omfattande omställningsprocess som vi är med om nu”, säger Åhléns vd Gustaf Öhrn.

Foto: Simon Rehnström
Vd:n Gustaf Öhrn vill förändra synen på Åhléns som ett varuhus till en marknadsplats.

Vd:n Gustaf Öhrn vill förändra synen på Åhléns som ett varuhus till en marknadsplats.

Foto: Simon Rehnström
E-paketutlämningen på Åhléns City.

E-paketutlämningen på Åhléns City.

Foto: Simon Rehnström
Annons

Förluster, butiksnedläggningar och köpcentrumdöd. Det råder ingen brist på dramatik när läget i detaljhandeln ska beskrivas. Det är minst sagt skakigt, både i Sverige och utanför landets gränser – hela branschen genomgår en enorm förändring.

Och för den klassiska varuhuskedjan Åhléns är skiftet minst sagt kännbart. Förluståren radar upp sig, de tre senaste åren har resultatet landat på minus. Under 2018 blev blev förlusten 131 miljoner kronor. Varhusen blir stadigt färre i antal, sedan 2017 har 11 stycken bommat igen för gott, och det är inte slut på stängningar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons