X
Annons
X

Åhlénschefen: Kan tvingas stänga varuhus i Stockholm

Elva stängda varuhus på två år – och förluster på hundratals miljoner kronor. Åhléns är hårt pressat av butiksdöden i digitaliseringens spår. Nu byter man strategi för att överleva. Botemedlet, enligt vd:n: fler stängda varuhus, e-handel, nya varumärken och att ta in externa hyresgäster i varuhusen.

Varuhuset Åhléns City i Stockholm.
Varuhuset Åhléns City i Stockholm. Foto: Simon Rehnström

Förluster, butiksnedläggningar och köpcentrumdöd. Det råder ingen brist på dramatik när läget i detaljhandeln ska beskrivas. Det är minst sagt skakigt, både i Sverige och utanför landets gränser – hela branschen genomgår en enorm förändring.

Varuhuset Åhléns City i Stockholm.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 4

”Jag har aldrig varit med om en sådan omfattande omställningsprocess som vi är med om nu”, säger Åhléns vd Gustaf Öhrn.

Foto: Simon Rehnström Bild 2 av 4

Vd:n Gustaf Öhrn vill förändra synen på Åhléns som ett varuhus till en marknadsplats.

Foto: Simon Rehnström Bild 3 av 4

E-paketutlämningen på Åhléns City.

Foto: Simon Rehnström Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X