Annons

Åhléns förstår sig på krishantering

Åhléns snabba agerande efter Kalla Faktas avslöjande om dunindustrin var värt mer än vilken reklamkampanj som helst. Låt oss hoppas att fler har mod och förnuft att göra samma sak.

Publicerad

Varuhuskedjan Åhléns var snabbast ut med att agera på TV4:s reportage som visades på söndagen där gäss plockas levande för att fylla sängtäcken och dunjackor. Det omedelbara säljstoppet av dunprodukter visade på stark sinnesnärvaro och en krishanteringsförmåga som blir ännu viktigare för företag när konsumenterna blir allt mer svårflirtade.

Men det handlar inte bara om simpel reklamtrötthet. Det handlar mer om högre krav som ställs på produkter och på de varumärken som ligger bakom. Ökad konkurrens, vilket innebär större valmöjligheter, och den transparens som tekniken (läs internet) tillåter gör att konsumenter i dag kan se långt förbi ett varumärkes reklamkampanj.

Annons
Annons
Annons