ADD-elever – en osynlig och missförstådd grupp

Barn med add tappar ofta fokus och försvinner in i dagdrömmande. Flickan på bilden har inte add.
Barn med add tappar ofta fokus och försvinner in i dagdrömmande. Flickan på bilden har inte add. Foto: Simon Rehnström

Elever med add sägs ofta sakna motor, de blir lätt passiva. Problemen misstolkas ofta som slöhet, ointresse eller bristande begåvning. Men i själva verket är det hjärnan som försämrar koncentrationsförmågan.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Psykolog Kicki Polleryd.

Psykolog Kicki Polleryd.

Foto: Privat
Omslaget till Kicki Polleryds nya barnbok ”Vidar – en bok om ADD”.

Omslaget till Kicki Polleryds nya barnbok ”Vidar – en bok om ADD”.

Första delen av ett prov kan gå bra för barn med add, men sedan orkar de inte fokusera och då svarar de fel eller inte alls.

Första delen av ett prov kan gå bra för barn med add, men sedan orkar de inte fokusera och då svarar de fel eller inte alls.

Foto: Simon Rehnström
Annons

Adhd förknippas ofta med pojkar som har svårt att sitta stilla i skolbänken, som i stället för att räcka upp handen svarar rakt ut i klassrummet och som lätt hamnar i bråk på rasterna. Men adhd kan se väldigt olika ut hos olika individer. Ungefär en fjärdedel av dem som får diagnosen tillhör en undergrupp som i vardagligt tal brukar kallas add (attention deficit disorder).

De studsar inte runt i klassrummet och stör utan sitter snarare tysta och passiva. När koncentrationen sviktar tittar de kanske ut genom fönstret och förlorar sig i dagdrömmar. Eller så fångas deras uppmärksamhet av blommorna som rinner ur deras penna och bildar en framväxande trädgård i marginalen på skolboken.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons