Annons

ADD-elever – en osynlig och missförstådd grupp

Barn med add tappar ofta fokus och försvinner in i dagdrömmande. Flickan på bilden har inte add.
Barn med add tappar ofta fokus och försvinner in i dagdrömmande. Flickan på bilden har inte add. Foto: Simon Rehnström

Elever med add sägs ofta sakna motor, de blir lätt passiva. Problemen misstolkas ofta som slöhet, ointresse eller bristande begåvning. Men i själva verket är det hjärnan som försämrar koncentrationsförmågan.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Psykolog Kicki Polleryd.

Foto: Privat

Omslaget till Kicki Polleryds nya barnbok ”Vidar – en bok om ADD”.

Första delen av ett prov kan gå bra för barn med add, men sedan orkar de inte fokusera och då svarar de fel eller inte alls.

Foto: Simon Rehnström

Adhd förknippas ofta med pojkar som har svårt att sitta stilla i skolbänken, som i stället för att räcka upp handen svarar rakt ut i klassrummet och som lätt hamnar i bråk på rasterna. Men adhd kan se väldigt olika ut hos olika individer. Ungefär en fjärdedel av dem som får diagnosen tillhör en undergrupp som i vardagligt tal brukar kallas add (attention deficit disorder).

De studsar inte runt i klassrummet och stör utan sitter snarare tysta och passiva. När koncentrationen sviktar tittar de kanske ut genom fönstret och förlorar sig i dagdrömmar. Eller så fångas deras uppmärksamhet av blommorna som rinner ur deras penna och bildar en framväxande trädgård i marginalen på skolboken.

Annons
Annons
Annons