Annons

KBT-psykolog: Alla kan få bättre sömn utan tabletter

Ett sätt att förbättra sin sömn är att bryta ner sovvanorna för att sedan bygga upp dem igen. Ett annat är att helt enkelt acceptera störningarna. Psykolog Helena Kubicek Boye ger råd hur man kan sova bättre utan att äta sömntabletter.

Under strecket
Publicerad

Psykologen Helena Kubicek Boye, som skrivit boken ”Konsten att sova”, är övertygad: alla kan hjälpas till att sova bättre: ”För vissa räcker det att förändra sitt förhållningssätt till sömnen”.

Foto: Daniel NilssonBild 1 av 3

Även de som har använt sömntabletter går att behandla, menar Helena Kubicek Boye, men det är svårare. ”Det tar ofta flera månader innan de kan komma in i en normal rytm”.

Foto: Daniel NilssonBild 2 av 3

Regel nummer ett i ”Konsten att sova”: Acceptera dina sömnproblem.

Foto: Daniel NilssonBild 3 av 3

Psykologen Helena Kubicek Boye, som skrivit boken ”Konsten att sova”, är övertygad: alla kan hjälpas till att sova bättre: ”För vissa räcker det att förändra sitt förhållningssätt till sömnen”.

Foto: Daniel NilssonBild 1 av 1
Psykologen Helena Kubicek Boye, som skrivit boken ”Konsten att sova”, är övertygad: alla kan hjälpas till att sova bättre: ”För vissa räcker det att förändra sitt förhållningssätt till sömnen”.
Psykologen Helena Kubicek Boye, som skrivit boken ”Konsten att sova”, är övertygad: alla kan hjälpas till att sova bättre: ”För vissa räcker det att förändra sitt förhållningssätt till sömnen”. Foto: Daniel Nilsson

Alla kan få en bättre sömn. Det är Helena Kubicek Boye, KBT-psykolog som skrivit boken ”Konsten att sova”, övertygad om.

Annons
Annons
Annons