Absolut måste bli lyx

Absolut Vodka har glidit ifrån sin position som en premiumprodukt på den livsviktiga amerikanska marknaden. Med nye marknadsdirektören Jonas Tåhlin i spetsen hoppas Åhus numera franska stolthet genom produktutveckling och ”premiumisering” kunna återta sin forna position hos konsumenterna i USA.

Under strecket
Publicerad
De trendmedvetna konsumenterna i USA:s storstäder har vänt Absolut Vodka ryggen. Kommunikation om var, när och hur Absolut ska drickas ska vinna tillbaka dem.

De trendmedvetna konsumenterna i USA:s storstäder har vänt Absolut Vodka ryggen. Kommunikation om var, när och hur Absolut ska drickas ska vinna tillbaka dem.

Foto: HEIKO JUNGE/SCANPIX
Annons

The Absolut Companys nye globale marknadsdirektör Jonas Tåhlin går inte sysslolös. Som ytterst ansvarig för varumärken som Absolut, Malibu och Kaluha inom produktutveckling, marknadskommunikation, design och konsumentkännedom chefar han över totalt 76 personer. Han har omfattande planer för hur han ska lyfta samtliga till nya nivåer. Hans främsta fokus är Absolut i USA.

– Det är väldigt tacksamt i den här branschen att komma med nya produkter. Det har ofta handlat om nya smaker, men det finns så mycket mer man kan göra, som att utveckla premiumvarianter, eller skapa helt nya produkter under samma varumärke, säger Jonas Tåhlin entusiastiskt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons