Annons
Recension

Vad som hände efter att Nora lämnat sin manAbsolut gehör för Noras vanmakt

RASANDE ROLIGT I Elfriede Jelineks pjäs om hur det gick när Nora lämnade Ibsens dockhem diskuteras kapitalismens och sexismens makt. På Folkteatern blir Melanie Mederlinds uppsättning både rolig och rasande med absolut gehör för textens musikalitet.

Under strecket
Publicerad

”Vad som hände efter att Nora lämnat sin man” av Elfriede Jelinek tar vid där Ibsens ”Ett dockhem” slutar.

Foto: PATRIK GUNNAR HELIN Bild 1 av 4

Här har heller inga detaljer lämnats åt sitt öde utan allt är precist intill minsta söm, från de tidsenliga dräkterna till den välvalda rekvisitan i form av bland annat tennisracket med rätt patina.

Foto: PATRIK GUNNAR HELIN Bild 2 av 4

Välsminkad och chic sitter så plötsligt Nora i ett sunkigt omklädningsrum, mitt bland de overallklädda fabriksarbeterskorna.

Foto: PATRIK GUNNAR HELIN Bild 3 av 4

En feministisk dystopi där Elfriede Jelinek själv (Maria Lindström) dyker upp på scenen och äter apfelstrudel.

Foto: PATRIK GUNNAR HELIN Bild 4 av 4

I filmen ”Förtrollad” klättrar en sagoprinsessa upp från underjorden och hamnar i dagens New York. På samma absurda sätt kliver Elfriede Jelineks Nora ut ur Ibsens skilsmässoklassiker ”Ett dockhem” från 1879. Men här är det inte glammiga Manhattan som är destinationen, utan en nedläggningshotad textilfabrik i 1920-talets ekonomiskt krisande mellankrigstid.

Om någon undrat så är det alltså här Nora hamnade efter det att hon flytt maken Torvald och de tre barnen. Åtminstone i Nobelpristagaren Jelineks debutpjäs från 1979 med inslag av såväl sadomasochism som grekisk tragedi, och som först förra året hade Sverigepremiär på Malmö stadsteater i regi av tyskan Anna Bergmann.

Annons
Annons
Annons