Annons
X
Annons
X

AB Volvo kör med brudar i Shanghai

När lastbilstillverkaren AB Volvo marknadsför sig i Kina kastas svenska jämställdhetsideal över ända. Framför Volvos lastbilar på bilsalongen i Shanghai står uppsminkade modeller i ärmlösa klänningar och i skyhöga klackar och ler mot fotograferna.

Av TT
Volvokoncernens utomhusmonter på bilsalongen i Shanghai.
Volvokoncernens utomhusmonter på bilsalongen i Shanghai. Foto: KARIN OLANDER/TT/SCANPIX

När TT frågar Pär Östberg, chef för koncernens lastbilsverksamhet i Asien, vad de gör där säger han:

– De är våra nya lastbilschaufförer.

När skämtet inte går hem fortsätter han.

Annons
X

– Det verkar vara populärt i Kina.

Pär Östberg, som hållit en presentation om Volvokoncernen för mestadels kinesiska journalister, får plötsligt bråttom.

När nyheten spridits om hur Volvos monter ser ut på bilsalongen i Shanghai väljer Pär Östberg att ringa upp TT.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Jag ska ärligt säga att jag själv blev tagen på sängen av hur det såg ut. Så brukar det inte se ut och så ska det inte se ut.

    – Volvo har samma kvinnosyn, oavsett var vi är i världen. Det här går över alla gränser och faller utanför våra riktlinjer. Det är inte något som vi ställer oss bakom som koncern.

    Han har tagit reda på var det har brustit.

    – Det är ett misstag som har begåtts av den lokala organisationen.

    Modellerna får lämna montern med omedelbar verkan.

    – Vi tar bort dem direkt. De hör inte hemma där, säger Pär Östberg.

    Pär Östberg har tidigare hållit en presentation om Volvokoncernen för mestadels kinesiska journalister på onsdagsmorgonen, kinesisk tid. Han beskrev Volvos starka utveckling i Kina och att man tror på fortsatt ökad tillväxt på världens största marknad.

    TT får en pratstund med honom efteråt och han tar god tid på sig att förklara Volvos olika samarbetsbolag i Kina, att Volvo inte känner någon press från den kinesiska regeringen att starta ett nytt lokalt märke som andra internationella tillverkare har gjort, och att Volvos varumärke inte alls påverkats av att Volvos personbilar numera ägs av kinesiska Geely.

    TT

    Annons
    Annons
    X

    Volvokoncernens utomhusmonter på bilsalongen i Shanghai.

    Foto: KARIN OLANDER/TT/SCANPIX Bild 1 av 4

    Modellerna Rebecka Xue och Xiang Wen som poserar framför Volvos lastbil.

    Foto: KARIN OLANDER/TT/SCANPIX Bild 2 av 4

    Volvokoncernens utomhusmonter på bilsalongen i Shanghai. Pär Östberg, chef för koncernens lastbilsverksamhet i Asien i Volvos monter på bilsalongen i Shanghai, har inget svar på varför Volvo väljer att ha kvinnliga modeller i montern. I bakgrunden syns modellerna Rebecka Xue och Xiang Wen som poserar framför lastbilen.

    Foto: KARIN OLANDER/TT/SCANPIX Bild 3 av 4

    Volvokoncernens utomhusmonter på bilsalongen i Shanghai.

    Foto: KARIN OLANDER/TT/SCANPIX Bild 4 av 4
    Annons
    X
    Annons
    X