Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Aaron Sorkins film om Steve Jobs har nominerats till Oscars för bästa manliga skådespelare (Michael Fassbender) och bästa kvinnliga biroll (Kate Winslet). Filmen, som har svensk biopremiär den 22 januari, har redan vunnit två Golden Globe. Foto: Universal.
Perfect Guide

"Jag saknade helt idéer till Steve Jobs-filmen"

Aaron Sorkin är manusförfattarnas superstjärna. Vi träffade honom i London och diskuterade hans svaga självkänsla, nyckeln till en bra dialog och den nya Steve Jobs-filmen.

**Aaron Sorkin gör entré ** likt en av sina karaktärer: vandrar nedför hotellkorridoren mitt uppe i en dialog så intensiv att den tycks röra ett nytt världskrig, mimar "hallå" till förbipasserande och rundar hastigt hörnet. Osäker på vilka han borde känna skakar han på måfå hand med mötande kollegor, smiter in i sin svit, sjunker ned i vardagsrumsfåtöljen, avslutar sitt resonemang och påbörjar i samma andetag ett nytt:

Annons
X

– Om du skulle rita upp ett pajdiagram över skrivarprocessen hade i princip hela pajen bestått av att jag sitter i soffan och kollar på tv, säger han. Det krävs mycket tänkande. När du väl börjar skriva handlar det bara om att skriva så snabbt som möjligt. Jag tror verkligen att energin färgar materialet.

Med klassiker som På heder och samvete och Vita huset tillhör Aaron Sorkin världens mest hyllade manusförfattare. The social network gav honom en Oscarsstatyett och en Golden globe och Vita huset vann sammanlagt 24 Emmy Awards. Efter tre säsonger med HBO-serien The newsroom återvänder han nu till Hollywood med filmen om Steve Jobs.

– Jag saknade helt idéer till filmen, säger Aaron Sorkin. Det enda jag visste var vad jag inte ville göra. Jag ville inte skriva en biografisk film om personens greatest hits. Jag visste också att jag gillar klaustrofobiska utrymmen och pressade tidsscheman med en tickande klocka.

Jag saknade helt idéer till filmen. Det enda jag visste var vad jag inte ville göra. Jag ville inte skriva en biografisk film om personens greatest hits.

Resultatet blev ett teaterliknande manus uppdelat i tre akter. Varje akt utspelar sig backstage under lanseringen av en Appleprodukt.

– Jag saknar visuellt sinne, säger han. Jag skriver radioteater som andra får visualisera. Min akilleshäl är historieberättande, min styrka är dialog. Jag är väldigt tacksam mot dem som hjälper mig att visualisera mina manus.

"Min styrka är dialog", säger Aaron Sorkin. Foto: Universal.

Det är en stjärnspäckad skådespelarensemble han skrapat ihop: Michael Fassbender spelar Steve Jobs, Kate Winslet gestaltar hans högra hand Joanna Hoffman, i rollen som Apple-kollegan Steve Wozniak syns Seth Rogen och för regin står Trainspotting-regissören Danny Boyle.
När Aaron Sorkin kallar, kommer Hollywood.

– Jag spelar upp alla rollerna medan jag skriver, så att jag vet att orden kan formuleras av skådespelare utan att låta konstiga. Skådespelarens jobb ska inte vara att få manuset att funka, det ska fungera från början. Hemligheten är att säga replikerna högt medan du skriver. Så skriver du "I love you darling, I love you more than anyone has loved anyone" hör du direkt att det inte låter rätt. Jag skulle inte vilja vara skådespelaren som behöver leverera den repliken.

**Det finns en sak ** Aaron Sorkin särskilt delar med Steve Jobs: den dåliga självkänslan. Att inte duga, att inte räcka till. Yrket blev räddningen.

– Jag har alltid känt att mitt rätta element är att vara ensam. Helst instängd med en skrivmaskin. I en ultimat värld skulle jag sitta ifred och skriva, skjuta färdiga sidor genom springan under dörren och få mat levererad på samma sätt. I skrift är jag den bästa versionen av mig själv. Tyvärr har jag svårt att leva upp till de karaktärer jag skapar i verkligheten. Det ökar osäkerheten – att aldrig vara lika charmig, lika smart eller lika rolig. Egentligen är jag inte bekväm med att låta folk se mitt verkliga jag. Jag föredrar att de möter illusionen, att de ser mig genom mina karaktärer.

Det är ingen slump att Aaron Sorkins två senaste projekt har varit The social network – dramat om Facebooks grundare Mark Zuckerberg – och filmen om Apple-grundaren Steve Jobs. Båda kreatörer som kompenserat sina personliga brister med yrkesmässig perfektion.

– Man vill att världen ska känna en för det man skapar och inte den man är. Mark Zuckerberg byggde Facebook för sig själv. Han var livrädd för att prata med folk, så med Facebook kunde han presentera vad han tyckte var den bästa versionen av sig själv. Samma sak med Steve Jobs. Det ärligaste han säger i filmen är "I´m poorly made". Men hans produkter är inte det. Att designa iPoden och iPhonen var hans version av att skjuta pappren under dörrspringan.

Aaron Sorkin berättar att han förändrades när han blev pappa.

– Idag är jag den bästa versionen av mig själv när jag är med min dotter. Att få barn har förändrat mig och även min syn på mig själv.

Steve Jobs lämnades bort av sina biologiska föräldrar och växte upp i adoptivfamilj. För Aaron Sorkin kom traumat i vuxen ålder när han – under arbetet med Vita huset – började missbruka kokain. 2001 greps han offentligt och dömdes för droginnehav.

– Jag vet inte var min dåliga självkänsla kommer ifrån, men mina värsta rädslor förverkligades när jag greps för kokaininnehav. Jag tänkte "Vad var det jag sa? Så här ser det ut när världen får möta mitt riktiga jag. Han är bara en pundare. Han är inte som sina karaktärer, bara en crackmissbrukare som har gömt sig bakom sitt skrivande." Men jag överlevde och idag har jag varit nykter i 14 år.

Jag vet inte var min dåliga självkänsla kommer ifrån, men mina värsta rädslor förverkligades när jag greps för kokaininnehav.

Steve Jobs och Aaron Sorkin träffades aldrig – men de pratade på telefon tre gånger.

– Första gången ringde han för att ge mig en komplimang för något jag skrivit, andra gången undrade han om jag ville skriva en film till Pixar och tredje gången ville han ha hjälp med sitt tal på Stanford University.

Det berömda talet – ett så kallat "commencement speech" som hålls inför studenterna på examensdagen – har miljontals visningar på Youtube. Framfört av Steve Jobs sex år innan han avled i cancer, har det blivit ett tal som tryckts som inspirationscitat världen över.

– Ärligt talat, jag hjälpte honom bara med några kommatecken, säger Aaron Sorkin. Jag vill inte ta åt mig äran för hans tankar.

Uppväxt i en advokatfamilj norr om New York inleddes karriären som amatörskådespelare på Manhattan. 26 år gammal skrev han manuset till På heder och samvete på servetter i baren där han extrajobbade.
Pjäsen sattes upp i New York, Hollywood köpte filmrättigheterna och med Jack Nicholson och Tom Cruise i huvudrollerna kom den att belönas med fem Oscarsnomineringar. Aaron Sorkin berättar att hans manus till stor del skapas ur fantasin.

– Hör jag något som har en musikalisk klang eller låter spännande så kan det inspirera mig, men för det mesta kör jag runt i bilen, lyssnar på musik, pratar med mig själv och startar argumentationer med osynliga personer.

Lånar du någon gång från verkligheten?

– Ibland kliver jag in mitt i en konversation och hör någon säga något helt fantastiskt. Jag kan vara på en restaurang och i båset bakom mig är de mitt uppe i en diskussion där någon plötsligt säger "How many people can you think of named Gordon?". Då tänker jag "hur hamnade de där?", och så vill jag skriva första delen av den konversationen.

Han har lyckats undvika Hollywoods manusgrupper. Skrivandet sker fortfarande helt ensam.

– Skriver du i en grupp försvinner egenarten och den personliga prägeln. Det blir för perfekt. Man vill att författaren ska vara mänsklig, inte en maskin. Det ska finnas ticks, störningar och mänskliga brister. Det blir mer levande då.

Vill du läsa fler liknande artiklar? Följ SvD Perfect Guide på Facebook!

Följ oss på Facebook!

Vi ger dig riktigt bra saker att läsa, titta på och inspireras av!

Facebook

Till Toppen